Jakob Mjöbring
Digitala strategen Jakob Mjöbring vill se fler som vågar använda sig av digital kommunikation och rörligt.

Digitala strategen: Våga satsa på rörligt

Digital kommunikation är en stor utmaning för många företag. Digitala strategen Jakob Mjöbring menar att fler borde pröva nya kanaler och rörlig video.

– Kommunikation har i och med digitaliseringen blivit en allt större utmaning för företag, säger Jakob Mjöbring, digital strateg och expert på sociala medier och digital kommunikation, när han leder ett frukostseminarium inför ett fullsatt Kafé Station i Umeå.

Det är Styrelseakademin som har bjudit in Jakob Mjöbring som till vardags arbetar på byrån Punkt PR. Sociala medier och digitalisering engagerar, det märks tydligt inte bara på den fullsatta lokalen utan också på att många stannar kvar efteråt för att få byta några extra ord med Jakob Mjöbring.

Styrelseakademins frukostmöte

Engagerad och pratglad publik vid frukostborden inför Jakob Mjöbrings föreläsning om digital kommunikation.

Digitaliseringen förändrar
Under sitt föredrag lyfter Jakob Mjöbring fram flera utmaningar som företag och organisationer står inför.

– Den stora förändringen är digitaliseringen och hur den förändrar vår kommunikation, betonar Jakob Mjöbring.

I ett samtal med Infotech Umeå efter föredraget utvecklar han sina tankar kring de utmaningar som startups står inför. De är ofta mer snabbrörliga än traditionella företag och har ofta större möjlighet att pröva nya vägar.

DNA i kommunikationen
– Ett startup har med sig i sitt DNA att kommunikation inte är en isolerad företeelse. Startups vet oftast att det är viktigt att kommunicera redan från dag, säger Jakob Mjöbring.

Han menar att startup-företag i högre grad än traditionella företag undviker att bygga silos med utveckling i en avdelning, kommunikation i en annan, PR i en tredje och säljorganisation i mitten.

– Därför kan startups vinna många fördelar snabbt, säger han.

Rörlig video
Men också startup-företag har sina utmaningar. Inte minst i att förstå hur digitala kanaler ändras och kanske just nu i att våga gå över till rörlig video.

För det är just mot rörligt som en stor del av de sociala kanalerna går. Inte minst på Facebook vars inbyggda algoritmer gör att live-sändningar och filmer får bättre synlighet än skrivna inlägg.

– Vi är alla uppfostrade med att skriva, men det är inte det ultimata idag när vi ser att det rörliga kommer mer, säger Jakob Mjöbring.

Fem utmaningar och fem lösningar
Vilka är då utmaningarna som alla företag och organisationer står inför? Jakob Mjöbring radar upp fem av de viktigaste och bjuder dessutom på fem lösningar till dessa utmaningar.

# 1
Utmaning: Kommunikation är motorn.
Lösning: Riv murar och silos. Få alla, också ledning och vd, att förstå att kommunikation är nödvändigt för hela företaget.

# 2
Utmaning: ”The ad bargain” fungerar inte längre.
Lösning: Byt marknadsföring mot värde och kunskap. Reklam fungerar inte längre, erbjud istället kunskap som kunden behöver.

# 3
Utmaning: Internkommunikation är lika viktig som extern.
Lösning: Förse medarbetarna med redskap. Ge dem trygghet i att använda sina egna kanaler för att sprida företagets budskap.

# 4
Utmaning: Gå bortom det skrivna ordet.
Lösning: Tänk alltid rörligt. Börja tänka live och video. Facebook prioriterar exempelvis rörlig film och ger sådana inlägg bättre synlighet än skrivna inlägg.

# 5
Utmaning: Kanalägaren bestämmer.
Lösning: Prioritera stenhårt. Ska du ligga i gallerian (typ Facebook) eller ska du bygga eget hus (typ egen webb)? Viktigt att förstå hur de olika kanalerna fungerar.

Lev i nuet
Hur sammanfattar då Jakob Mjöbring de utmaningar som företag står inför? ”Lev i nuet och var nyfiken”, säger han. Och tänk på kommunikation i alla led, något som också gäller för startups, betonar han.

– Många startups försöker vara hemliga och slutna. Men du har igen om du är öppen och vågar kommunicera.

– Har du ett startup så är det lätt att från dag ett att bjuda in betatestare och följeslagare. Här finns alla möjligheter. Då är utmaningarna ofta mycket större för traditionella bolag, säger Jakob Mjöbring.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 19 januari, 2017



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

19 januari, 2017