Myoroface
Myoroface tog hem första pris i 2017 års omgång av Fiber Optic Valleys innovationstävling Boost Innovation. På bild Agneta Wallner och Ylvali Gerling.

Digitalisering ger Myoroface skjuts ut i världen

Sensorteknik och digitala lösningar ska ta Myoroface ut i världen.

Företaget Myoroface, som fått stöd av inkubatorn Uminova Innovation, har vunnit första pris i 2017 års omgång av Fiber Optic Valleys innovationstävling Boost Innovation.

Myoroface vinner 200.000 kronor som ska användas för att med hjälp av sensorteknologi vidareutveckla den befintliga lösningen på en av västvärldens vanligaste funktionshinder – sväljsvårigheter eller som det kallas dysfagi.

– Det här är helt fantastiskt! En digitalisering av vår produkt innebär att vi öppnar upp för helt nya marknader. Och framförallt kommer detta ge ett enormt mervärde för våra kunder, som kan följa sin förbättringsresa digitalt, exempelvis genom en app, säger Ylvali Gerling, VD MYoroface AB.

Juryns motivering: ”Årets vinnare bidrar med sin unika medicintekniska produkt till att lösa problemet på ett av västvärldens vanligaste funktionshinder. En innovation som med hjälp av det allra senaste inom sensorteknologin skulle uppnå en helt ny nivå och förutom att bidra till bred samhällsnytta även skynda på den internationella efterfrågan”