Alvargalan Hello Future
Digitaliseringen kräver ett nytt sätt att tänka, menar Skellefteåföretaget Hello Future. På bilden två av grundarna, Leif Renström och Elin Tjerngren. (Bilden tagen vid ett tidigare tillfälle.) Foto: Mariann Holmberg.

Digitalisering kräver nytt sätt att tänka

Digitaliseringen kräver ett nytt sätt att tänka, menar Hello Future som nyligen tog hem priset som Årets företag på Alvargalan i Skellefteå.

– Vi kommer med ett nytt sätt att tänka och det är roligt att vi får uppmärksamhet för det, säger Leif Rehnström, VD för
Hello Future.

– Vi började ställa oss frågan om vad som krävs av ett företag som vill hjälpa företag med sin digitaliseringsprocess. År 2010 bytte vi namn och inriktning, säger delägaren Jonas Persson.

Hello Future var fött. Den nya inriktningen gav företaget ett uttalat konsultfokus och inledde en ny strävan efter att påverka samhällsutvecklingen.

Programmering för barn

– Vi driver bland annat på frågan om programmering i skolan. Vi tror att det är avgörande att barn tidigt kommer in på kodning om Sverige ska stå sig som ett innovationsland. Det är dessutom ett naturligt sätt att få in fler kvinnor i branschen om det finns på schemat. Som det ser ut idag är åtta av tio studenter på utbildningarna män, säger Elin Tjerngren, som också är medgrundare och delägare.

Elin är en av personerna bakom den populära kodstugan i Skellefteå där barn mellan 9 och 13 år får en möjlighet att förkovra sig i kodningens förunderliga värld.

– Det är nu vi sätter strukturen. Industrialiseringen präglades av och utvecklades för män, digitaliseringen har alla möjligheter att utvecklas till någonting annat, säger Jonas Persson.

Våga experimentera

Hello Future hjälper företag att ställa om mot en framtid som tycks ofrånkomlig. Något som kan vara en utmaning för en stad som Skellefteå med en djupt rotad tradition av industritänk. Hur ska då enskilda företag och organisationer förhålla sig till det? Genom att börja göra någonting åt saken, resonerar Hello Future.

– Vårt råd är att sätta en vision som beskriver vad man vill vara. Sedan gör man ett strukturerat experimenterande, att gång på gång bara testa nya saker och fråga sig om de för en närmare målet. Men för många är det svårt att avsätta tid och resurser till det i en tid när mycket är super-leanat och rationaliserat. Vårt jobb är att hitta den där tiden och identifiera var en organisation åtminstone kan komma igång med arbetet. Men det är inte enkelt och det kräver en helt ny filosofi, säger Leif Renström som talar av egen erfarenhet.

– Vi kämpar hela tiden med det. Det är svårt att bryta sig loss från det industriella tänket när allt från programvaror till samhällets syn på hur man ska betrakta faktorer som tid, effektivitet och arbete bygger på det.

Tid är inte en faktor

Hello Future försöker att inte basera allt de gör på tid. De undviker att mäta och styra vad medarbetarna gör. Det är upp till dem själva att avgöra hur de lägger upp sitt arbete.
– Tid kopplat till effektivitet är ingenting vi hanterar. Vi fokuserar på att få saker gjorda och jag tror inte att det sker per automatik bara för att man sitter på kontoret mellan åtta och fem. Det kan låta ganska givet, men det ställer krav och bygger i grunden på förtroenden och samsyn. Sedan får vi jobba hårt med acceptansen. Vi vägrar att jobba per timme. Istället gör vi upp med våra kunder om vad som ska göras och vad det ska kosta, säger Leif.

– Fördelen är att vi upplever att det frigör tid för oss att göra det vi brinner för, inte minst kopplat till samhällsengagemanget, säger Jonas.

Skellefteå kan bli alternativet

Hello Future med sina tio medarbetare är ett gott exempel på att det går att locka talang utifrån till Skellefteå. Sex av tio medarbetare kommer från annat håll, inklusive Italien och Tyskland.

– Det är lättare att locka hit medarbetare från Europa än det är från övriga Sverige. De har inte en inbyggd förutfattning om att norrut är sämre, säger Leif.

– Skellefteå borde satsa på att bli ett verkligt alternativ för dem, säger Jonas.