Digitalt blir huvudkanal in till Skellefteå kommun

Huvudkanalen in till Skellefteå kommun ska vara digital redan 2015. Förbättrad kundtjänst och appen ”Mitt Skellefteå” är två redan två konkreta resultat av den nya strategin.

Lite snabbare, lite öppnare och lite enklare. Det är parollen för Skellefteå kommun som med hjälp av ny teknik, bland annat i form av en prisbelönt app, har.

– Hela 93 procent är nöjda med bemötandet från vår kundtjänst, berättar Marie Larsson, Skellefteå kommun för Region Västerbotten.

Skellefteå kommun stod som det goda exemplet när Region Västerbotten under Almedalsveckan arrangerade ett seminarium under rubriken: ”Demokratiutveckling genom tjänstedesign”. Dagens samhällsbyggare står nämligen inför stora utmaningar men ges också goda möjligheter till strategisk design av morgondagens medborgarservice via digitala lösningar.

– Målet är att huvudkanalen in till kommunen ska vara digital redan 2015, berättar Marie Larsson.

Läs mer hos Region Västerbotten.