Andreas Christiansen och Conny Björnehall
Andreas Christiansen, IKSU, och Conny Björnehall, Sogeti, berättade vid ett seminarium nyligen om hur digital transformation påverkar företag.

Träningsanläggningen IKSU satsar på digital teknik

IKSU:s träningsanläggningar i Umeå vill ligga långt fram i digital teknik för att ge extra upplevelse till de som tränar.

IKSU:s träningsanläggningar i Umeå vill ligga långt fram i digital teknik. Föreningens bokningsapp har fått ett bra genomslag. Idag sker 60 procent av bokningarna via appen. Sammanlagt har IKSU:s appar för Android och iOS laddats ner 4000 gånger.

Vid ett seminarium nyligen hos Sogeti i Umeå om digital transformation visade Conny Björnehall, Sogetis expert på digital transformation, och Andreas Christiansen, kommunikations- och marknadsansvarig på IKSU, för ett fyrtiotal intresserade vilka stora förändringar som företag och organisationer går in i när den digitala transformationen blir verklighet.

Framför allt handlar det om kundupplevelsen, affärsprocessen och affärsmodellen som de tre områden som påverkas av digital transformation, påpekade de båda.

Iksu bokningsapp
Sex av tio bokningar hos IKSU sker via den digitala bokningsappen.

Bokningsapp

Ett exempel på organisation som Sogeti arbetar med kring digital transformation är den ideella föreningen IKSU. IKSU har en mycket stor verksamhet i Umeå med 22 000 medlemmar och föreningen vill ligga långt framme med att ge stöd för träning via digitala kanaler, bland annat via en bokningsapp som utvecklats tillsammans med Sogeti.

– Vid incheckning via mobilen tar du med och visar upp ett digitalt kvitto i mobilen i stället för att lämna över en pappersbiljett till instruktören. Vi ser ett stort värde i att medlemmar slipper stå och köa vid incheckningsstationerna i entréhallen och istället kan gå in direkt och byta om inför passet, berättar Andreas Christiansen, ansvarig för kommunikation och marknad.

Träningsmaskiner

Nyligen introduceras även wattbaserad cykelklass med en mätare som består av fyra skärmar för enkel orientering av watt, puls, hastighet, distans, motstånd, tid och kcal.

Träningsmaskiner har också installerats som tar tillvara energin som produceras genom användarens aktivitet för att driva maskinen samt genom att återföra överskottsenergin in i elnätet.

IKSU har även låtit
pröva teknik för ansiktsigenkänning
vid spärrarna. Det är inget som har genomförts men visar ändå på ambitionen att testa digitalt stöd i verksamheten.

Tillsammans med företaget Creative Camp och forskning vid Informatik, Umeå universitet, har
interaktiva digitala träningsplattformar också utvecklats.
Läs även här om Creative Camp.   

Digitalt stöd hela vägen

Andreas Christiansen berättar att IKSU även vill titta närmare på hur olika tekniklösningar ännu bättre kan stödja medlemmarnas upplevelse i allt från det att någon beslutar sig för att träna till att personen väl befinner sig i gymmet och sedan checkar ut.

– Det är hela vägen från hemmet, till att personen lämnar sin bil på parkeringen, och kommer till gymmet och kanske får stöd av en personlig tränare digitalt via mobilen. Hela kedjan påverkar den totala kundupplevelsen, säger Andreas Christiansen.

Håller kvar det personliga

– Men vi gör inte avkall på den personliga relationen med våra medlemmar. Vi kommer aldrig att ta bort våra bemannade receptioner till exempel. Det är viktigt att mötas i verkligheten, säger Andreas Christiansen.

Conny Björnehall betonar att hela upplevelsen för en kund måste hänga ihop.

– Det är så lätt att man bara tar en befintlig funktion och försöker digitalisera den. Då tappar man effektivitetsvinster, de stora vinsterna kommer när man ändrar hela upplevelsen bakom, säger Conny Björnehall, som till vardags hjälper Sogetis kunder att låta den digitala transformationen påverka hela företaget eller organisationen.

Text och foto: Mikael Hansson