Dohi Sweden förvärvar tidskriftsförlag

Digitala medielabbet Dohi Sweden förvärvar tidskriftsförlaget First Publishing Group med 22 anställda. Sammanlagt ökar Dohi Sweden därmed sin omsättning till 75 miljoner.

Dohi Sweden
har de senaste åren samarbetat med ledande mediehus i Skandinavien och skapat en rad uppmärksammade, digitala innovationer som annonstjänsten Ad Gateway för mobiler, geoinfo-tjänsten Go Discover, second screen- och mentometerlösningen LivePoll samt Aftonbladets mobiltjänst Tipsa!, som röstades fram som Årets innovation vid Digital Communication Awards i Berlin.

Nya förutsättningar

Köpet av First Publishing Group skapar nya förutsättningar för Dohi Swedens utvecklingslabb.

– Vi vill befinna oss längst fram i utvecklingen, för att bli en ännu bättre rådgivare till våra kunder. Vi vill också nå en djupare och bredare förståelse för alla behov och erbjudanden som samspelar på en sant multimedial marknad, säger Emanuel Dohi, creative director och vd på Dohi Sweden.

De tidskrifter som ingår i portföljen öppnar för tillämpad utveckling inom det digitala medieområdet. I labbet kommer byrån dagligen att kunna utföra tester i en skarp situation och vidareutveckla flexibel, riktad, digital kommunikation.

– Vi utvecklar tjänster som väver samman publicister och deras läsare, lyssnare och tittare, som kombinerar digitalt med print och även skapar nya affärsmodeller. Nu får vi chansen att själva använda våra egna produkter och vi ser verkligen fram emot att fullt ut prova och tillämpa våra egna koncept, säger Emanuel Dohi.

60 medarbetare

Den nya konstellationen samlar ca 60 medarbetare, med en omsättning på mer än 75 miljoner kronor. Affären är ett led i Dohi Swedens ständiga ambition att sätta ihop bra team för att växa och påverka utvecklingen snarare än att bara reagera på den. 

– I den omställning som pågår inom media, driven av den digitala utvecklingen, är det här en fantastisk affär för First Publishing, våra kunder och våra anställda. När andra förlag försöker konsolidera sig in i framtiden, så får vi tillgång till precis den kompetens vi behöver. Vi vill kunna erbjuda våra läsare och kunder den bästa upplevelsen, oavsett kanal eller plattform, varför vi nu ser fram mot offensiva satsningar tillsammans med Dohi Sweden, säger Johan Sigvardsson, vd för First Publishing Group.

– Framtiden för media ligger i gränslandet mellan papper och digitalt. Kommunikation handlar mer än någonsin om att leverera rätt innehåll via rätt media fram till rätt användare vid rätt tillfälle. Ibland är det text på papper, ibland är det ljud och rörlig bild i mobila plattformar. Vi ska bli bäst på att förmedla information och på att ta betalt för det på ett hållbart sätt, säger Emanuel Dohi.