Codemill på Instagram
Bilderna ovan är exempel från CodeMills Instagramflöde.

Dohi Sweden och Expressen i samarbete kring surfplattor

Umeåföretaget Dohi Sweden har de senaste åren legat långt fram i digitaliseringen av medier. Sedan i våras har företaget samarbetat med Expressen kring en unik sajt för surfplattor.

Sätten på vilka vi konsumerar information förändras dagligen. Därför är det helt avgörande för varje framgångsrik publicist att ligga längst fram i det utvecklingsarbetet och möta de behov och beteenden användarna förväntas ha i morgon.

Senast ut i Sverige är en unik sajt för de som tar del av Expressens material via en surfplatta, ett pionjärprojekt där Umeåföretaget Dohi Sweden ingått i utvecklingsteamet från design till färdig produkt.

Långt fram i digitalisering

Dohi Sweden har de senaste åren legat långt fram i transformeringen och digitaliseringen av skandinaviska medier, och har sedan i våras samarbetat med kvällstidningsjätten Expressen, vars digitala genomslag ökat rekordartat det senaste året.

Det projekt som nu lanserats handlar om en helt ny lösning för de användare som surfar via en surfplatta.

– Mediehusen kommer i framtiden sannolikt inte att ha läsare, tittare eller lyssnare – de kommer mer troligt att ha nära relationer till människor som vill interagera med publicisten. På vilket sätt eller varifrån de gör det avgörs från gång till gång, om det handlar om text, foto, ljud eller rörlig bild. Det Expressen tagit fram nu är en helt ny upplevelse för de som använder en läsplatta, oavsett vilket media den ska förmedla, säger Emanuel Dohi, VD på Dohi Sweden.

Sajt anpassad för nya enheter

Formatet möter upp en stark ökning av användare som surfar via läsplattor, ett användande som sett en fördubbling bara det senaste året. Därför släpper nu Expressen en helt ny sajt anpassad för den här typen av enheter, en unik lösning även internationellt.

– Det är väldigt roligt att vi via ett brett samarbete mellan redaktion, marknad, analys, annons och våra utvecklingspartners kunnat bli först ut med en ren tabletsajt. För att maximera upplevelsen har vi bland annat jobbat med A/B-testning för att förvissa oss om att besökarna får vad de vill ha, säger Jakob Wagner, utvecklingschef på Expressen.

Expressen kommer givetvis att kontinuerligt fortsätta utveckla produkten, då ett digitalt projekt i princip aldrig blir klart, eftersom det hela tiden öppnas upp nya tekniska möjligheter som i sin tur öppnar dörrar till att ge slutanvändaren en än bättre upplevelse.