Releaseparty
Efter lansering på den nordamerikanska och europiska marknaden samlas utvecklare och grafiker för releaseparty. Vid långbordet tar medarbetare från Zordix och Dohi Entertainment plats.

Efter Europa och Nordamerika väntar Japan

Lanseringen i Europa och Nordamerika är klar. Nu väntar Japan, en marknad nog så tuff att ta sig in på. Men också viktig för Zordix från Umeå som firar med releaseparty för två av sina spel till Nintendo 3DS.

De senaste veckorna har varit hektiska för
Zordix. De två spelen
Snow Moto Racing 3D
och
Aqua Moto Racing 3D
har lanserats internationellt för både den nordamerikanska och den europeiska marknaden. Men det stannar inte vid det. Tanken är nu att spelen också ska in på den tuffa men betydelsefulla japanska marknaden och dessutom är man redan igång med utvecklingen av nya spel.

Så efter sammanlagt fyra lanseringar kan det vara skönt att få ställa till med releaseparty och vid ett långbord på restaurang Rex dukas lunch fram för de inblandade från Zordix och avdelningen Dohi Entertainment hos bolaget
Dohi Sweden.

Grafiker utformar spelen

Releasepartyt ger också tillfälle att lyfta fram de som står bakom spelen för Infotech Umeås läsare. Rune Hemström på Zordix, Lead 3D Artist, är en av dessa medarbetare, han står för mycket av grafiken och utformningen av skotrarna och miljön i Snow Moto Racing 3D.

Rune Hemström är ursprungligen från Härnösand och har flyttat upp till Umeå för tre år sedan. Med sig i bagaget har han utbildningar i spelutveckling från GameMaker i Arvika och mediaprogrammet på PowerHouse i Kramfors och han berättar gärna om de utmaningar han står inför när det handlar om att skapa ett spel.

Det är utmaningar som uppenbarligen han och de andra medarbetarna lyckats med, åtminstone om man får tro
sajten Cubed3
som skriver om Snow Moto Racing att “Zordix has done an admirable job with differentiating the many tracks – some with villages and off-the-path racing, caves and night-time illuminated paths”.  

Rune Hemström

Rune Hemström är grafiker och spelutvecklare i teamet bakom Snow Moto Racing 3D.  Bara det att utforma granar på rätt sätt är en utmaning. 

Rätt känsla

– Det handlar om att spelet ska få rätt känsla så att det inte känns instängt, förklarar Rune Hemström och jämför skillnaden mellan att först köra in i en tunnelliknande ravin för att sedan hamna i en sandlåda i form av ett  öppet snölandskap. Ravinens väggar innebär att vägvalen blir begränsade, medan det i en sandlåda går att välja mer fritt bland alternativen.

Att hitta kontraster mellan olika levlar eller miljöer är också viktigt och just det som Cubed3 påpekar att Zordix lyckats med. Att tävla med skotern under norrsken i Lappland eller i vinterfrost i norra Finland hos tomtens Rovaniemi ska kännas utmanande samtidigt som banorna inne i en specialbyggd amerikansk arena eller på en isfrusen sjö nedanför berget Fuji i Japan ska vara så lockande som möjligt.

Hitta rätta granarna

Dessa och fler miljöer skapar tillsammans hela 18 olika levlar i Snow Moto Racing vilket har inneburit en hel del utforskande av miljöer för Rune Hemström och de andra utvecklarna för att få det hela rätt.

– Det blir mycket research. Hur ser till exempel granar ut på riktigt? De skiljer sig en hel del mellan tomtens Rovaniemi och japanska skogar, säger Rune Hemström.

Bra recensioner

Men, som sagt, mottagandet av Snow Moto Racing 3D är enligt Zordix VD Matti Larsson mycket bra. I flera recensioner har spelet fått betyget 8 av 10, något som han glatt konstaterar. Aqua Moto Racing 3D har också fått så högt betyg som 93 procent av en stor spelsajt i USA. Endast fyra spel, däribland Mario Kart 7, har lika bra poäng bland ett par hundra recensioner av 3DS-spel på sajten.

Matti Larsson är också mycket nöjd med att Zordix satsat på spelkonsolen Nintendo 3DS och lanseringen via Nintendos e-shop. Medan många andra spelutvecklare försvinner i det enorma brus och flöde av nya spel som finns på exempelvis Apples AppStore har Zordix inmutat en tydlig plats hos Nintendo med sina racingspel. Att Nintendo 3DS dessutom, trots att antalet speltitlar inte är så många, är den bäst säljande spelkonsolen är självfallet inget som Matti Larsson är ledsen över. Istället konstaterar han nöjd att Nintendo 3DS förväntas ha en fortsatt årlig försäljning på 10-15 miljoner enheter per år.

Japan nästa steg

– Det är såklart toppenfint för oss att ligga med två riktiga kvalitetsprodukter i Nintendo 3DS e-shop där long tail-försäljningen över flera års sikt är mycket intressant. Vi ser också att marknaden i Japan är riktigt stor för Nintendo 3DS vilket är ett hägrande nästa mål, säger Matti Larsson, innan han och Rune Hemström vänder tillbaka till de andra vid långbordet för att avsluta firandet av lanseringen av de båda spelen.

Nedan en trailer för Snow Moto Racing

 

Text och foto: Mikael Hansson