GameDev2014_05.jpg
Angelica Norgen, till vänster, är speljournalist från Sveriges Radio. Till höger Robin Hunicke, speldesigner och producent från San Francisco, på plats i Umeå för att inspirera spelutvecklare att designa eleganta och emotionella spel.

Eleganta och emotionella ska spel vara

Närmare hundra spelutvecklare samlas i Umeå för konferensen GameDev. Umeå kliver fram som en av Sveriges ledande spelstäder och konferensens talarlista visar tydligt på att Umeå helt klart är på tå.

På scenen leder moderatorn Angelica Norgren, speljournalist från Sveriges Radio, med säker hand konferensen
GameDev i hamn. Det märks på henne att hon själv är nyfiken på att få lyssna till föreläsarna under dagen.

Tonvis med erfarenhet

Robin Hunicke flyger in från San Francisco och trots lätt jetlag forsar orden ur henne om vad som gör spel intressant för spelarna. Hon har tonvis med erfarenhet som speldesigner och producent, bland annat för Sims 2 och för Journey, som har rekord som snabbast säljande spel på Play Station Store i både Nordamerika och Europa.

Stora framgångar affärsmässigt naturligtvis, men bortom alla buzz-ord om marknadsdelar och försäljning och miljoner i intäkter för spel som lyckas vill hon hellre tala om vad det är som egentligen gör att ett spel blir eleganta och emotionella.

Exploderande finsk spelindustri

Från Finland kommer Jussi Autio. Han är en del av den exploderande finska spelindustrin. Maken till framgångar får man faktiskt leta efter bland andra länder, om man ser till hur många invånare som bor i Finland. Loket är såklart Rovio med spelet Angry Bird, men där bakom kliver det just nu fram mängder av nya företag, 200 kan Jussi räkna upp, och många av dem har redan internationella investerare som knackar på dörren.

Men lokala föreläsare finns också. Spelföretaget Paradox har just öppnat studio i Umeå. Johan Sjöberg, varumärkeschef från huvudkontoret i Stockholm, berättar om hur Paradox tänker som förlag, alltså som företag som tar emot fräscha idéer till nya spel.

För några år sedan tog de hand om Arrowhead från Skellefteå som med spelet Magica nått stora framgångar under Paradox vingar.

Men i takt med att Umeå växer som spelstad har Paradox upptäckt det inte är nödvändigt att dra alla till Stockholm. Underlag finns idag för att utlokalisera folk till starka noder som exempelvis Umeå och även Skövde, två spelstäder som Paradox satsar på.

Stort community

Den nystartade studion i Umeå kommer att ta sig an spelet War of Roses. War of Roses har redan stor framgång med 400 000 sålda spel och med ständigt omkring 1 000 unika spelare uppkopplade. innebär det att mellan 15 000 – 20 000 personer är inne och spelar spelet varje dygn, enligt siffror från Paradox. Det är ett stort community som Umeå-teamet under ledning av Mattias Wiking, nu får ta sig an.

Från Skellefteå och North Kingdom kommer Lars Alin och Hans Eklund till GameDev och berättar om den teknikutveckling man leder tillsammans med Google, en utveckling som är i absolut världsledande ställning. Det handlar om tekniker som HTML 5 och WebGL som kan lyfta Google webbläsare Chrome till helt nya nivåer. Och det är Skellefteåföretaget som fått uppgiften att göra det tillsammans med Googles egna utvecklare.

Mer kompetens behövs

I samband med konferensen berättar Emanuel Dohi, vd för Dohi Sweden, i en intervju i Västerbottens Kuriren att anledningen till varför Umeå kan hysa en konferens som GameDev och växa som spelstad är kompetens. Men ska Umeå kunna växa som spelstad måste ännu mer kompetens i form av kunniga medarbetare in till staden, påpekar Dohi.
Datavetenskap och interaktionsdesign vid Umeå universitet bidrar med kompetens, säger han, men konstaterar samtidigt: ”Det finns för få som kommer ut från universitetet”. En utmaning som han vill skicka vidare till universitetsledningen.

Spelkonferensen GameDev arrangerades i år för tredje gången. Att det blir en fjärde gång nästa år väl knappast någon högoddsare. Att Umeå är en av landets drivande spelstäder står klart.

GameDev arrangerades av Dohi Sweden och FilmArc.