Oskar Jonsson och Andreas Vidman, Prediktera, (i bakre raden 3:a och 4:a från höger) tar emot diplom som bevis för att de är nya medlemmar i tillväxthubben ABB SynerLeap. På bilden tillsammans med bland annat juryn från SynerLeap.
Oskar Jonsson och Andreas Vidman, Prediktera, (i bakre raden 3:a och 4:a från höger) tar emot diplom som bevis för att de är nya medlemmar i tillväxthubben ABB SynerLeap. På bilden tillsammans med bland annat juryn från SynerLeap.

En dans för framtiden

I förra veckan utsågs Prediktera till medlem i ABB SynerLeap. Det kan öppna nya dörrar för Umeåbolaget, menar Peter Löfgren, vd för ABB:s tillväxthubb.

Som Uminova Innovation tidigare berättat om vann Umeåbolaget Prediktera i förra veckan en åtråvärd plats som ett av drygt 20 startupbolag inom ABB-koncernen. Det ger en direkt väg in till de resurser som ABB har både nationellt och internationellt.

– Vi har bolag från Luleå till Lund. Vi är till för hela Sverige och vi tänker globalt, säger Peter Löfgren, vd för ABB:s tillväxthubb SynerLeap.

SynerLeap startade 2016 och är en del av den trend som vuxit sig stark de senaste åren när stora traditionella företag söker samarbete med snabbt växande startutbolag.

– Vi vill öppna dörrarna till ABB så att företagen kommer innanför grindarna, säger Peter Löfgren.

Bjuder upp till dans

Han liknar SynerLeap vid en dansbana. Företagen som kommer med vet inte i förväg vem som kommer att dansa med vem, men om alla parter kommer till dansbanan så ökar sannolikheten att det blir en dans.

– Men om det blir brölllop och ungar, det är för tidigt att prata om det. Men man måste ha tillfälle att träffa varandra och få förtroende, fortsätter Peter Löfgren bilden.

Tillgång till nätverk

Peter Löfgren lyfter också fram det han kallar delningsekonomi där ABB:s labb och andra resurser kan få användas av startupbolagen. De får också tillgång till industrinätverk och många aktörer, allt från nya kunder till ministrar på regeringsnivå.

Predikteras första period hos ABB SynerLeap är på sex månader och i en första omgång skjuter ABB till 30 000 dollar för att Prediktera snabbt ska komma igång med något projekt.

– Vi har korta innovationscykeltider. Vi vill se framåtriktade bolag som tror på att de kan göra skillnad. De ska tro på att de med den teknik de har ska kunna göra disruption och skapa värden till industrin, säger Peter Löfgren.

Fördelar jämfört med Silicon Valley

Med i juryn som valde ut Prediktera till ABB:s SynerLeap fanns Grant Allen, ABB:s man i Silicon Valley, San Francisco, och ansvarig för ABB Technology Ventures, varifrån många av ABB:s investering i nya bolag görs. Han menar sig vara mycket imponerad av det driv som finns hos startupbolagen i Europa och Sverige.

– Många startupbolag i Silicon Valley har som främsta drivkraft att hitta finansiering och pengar. Men vad jag gillar med startupbolagen här är att de mer är drivna av en passion för vad de gör och att de vill hitta fram till kunder på marknaden för att lösa deras behov. Det ger många gånger ett bättre driv än det som finns i Silicon Valley, säger Grant Allen.

– Det finns i ekosystemet här en sann vilja att skapa entreprenörer som vill göra en positiv förändring. Jag är verkligen imponerad, fortsätter han.

Som deltagare i ABB SynerLeap kommer Prediktera nu att under resten av 2018, sex månader som en första start, få arbeta direkt med de resurser som utgår från ABB i Västerås.