Peter Bäckström, affärsutvecklare på Uminova Innovation och Enterprise Europe Network, menar att mässbesök ska ses som en långsiktig investering. Här är han på Hannovermässan, världens största industrimässa, där Sverige i år är partnerland.
Peter Bäckström, affärsutvecklare på Uminova Innovation och Enterprise Europe Network, menar att mässbesök ska ses som en långsiktig investering. Här är han på Hannovermässan, världens största industrimässa, där Sverige i år är partnerland.

En långsiktig investering

Tänk på mässan som en långsiktig investering, räkna inte bara ordrarna. Peter Bäckström, affärsutvecklare, tipsar om bra sätt att se på mässor.

Sverige gör i år en stor satsning på Hannovermässan, världens största industrimässa med över 200 000 besökare. Sverige är partnerland vilket innebär en extra stor synlighet i programmet. På plats finns närmare 160 svenska företag, många av dessa är startups.

På mässan finns även Peter Bäckström, affärsutvecklare på Uminova Innovation och Enterprise Europe Network, som stöttar startups och andra bolag, inte minst för att hitta fram till internationella affärer. En av Peters uppgifter under dagarna är att följa med startup-bolaget Piczitup från Umeå.

Piczitup har utvecklat en kran som möjliggör lastning och lossning av gods på små pickuper och samtidigt lämnar den begränsade flakytan öppen. Det är en unik design som upptar mindre än tio cm av den effektiva lastytan. Piczitup är ett av närmare 40 företag som utvalts till den nationella satsning som Ignite Sweden gör på Hannovermässan. Det innebär extra hjälp med att boka möten och inte minst en värdefull dagsresa till Volkswagens fabrik i Wolfsburg tillsammans med prins Carl Philip.

Planera deltagandet

– Vill man få ut det mesta av att vara med på en sådan här stor mässa kan man inte bara förlita sig på tur, säger Peter Bäckström, där han står mitt i vimlet på den enorma Hannovermässan. Eller rättare sagt, mitt i vimlet i Hall 27, som enbart är en av de många stora hallar som byggts på området. Här är så stort att bussar satts in för att trafikera vägarna mellan hangarerna. Den digitala kartan i telefonen verkar vara en trygghet för de flesta.

– Inför en sådan här mässa behöver du titta över vilka du vill träffa, boka möten som är relevanta och ha koll på utställare som är intressanta, säger Peter Bäckström, som själv har stor erfarenhet av att vara med på några av Europas största mässor.

– Men försök träffa andra än säljpersoner. De är kanske inte de första som ett startup behöver tala med, fortsätter Peter Bäckström.

Använd nätverken

Han rekommenderar också startup-företag att använda sig av de nätverk och förbokade möten som organisationer som Enterprise Europe Network, Ignite Sweden eller Business Sweden arrangerar.

En viktig roll som Peter Bäckström och hans kollegor kan ge är att hjälpa startup-företag med att välja mellan alla erbjudanden som de får.

– Annars kan de lätt drunkna i erbjudanden. Vi kan hjälpa till med att prioritera, säger han.

Tar statsministern på orden

Under den första dagen av Hannovermässan fick de svenska företagen träffa statsminister Stefan Löfven. Peter Bäckström vill gärna referera till det tal som statsministern höll.

– Han uppmuntrade de svenska deltagarna att inte bara räkna antal ordrar som kan komma in under en mässa. Försök också tänka att mässdeltagandet är en mer långsiktig investering, menade statsministern.

– Det gäller inte minst för startup-företag på en sådan här mässa. Man får sätta sitt första frö och bygga upp nya nätverk. Själva lärandet är viktigt, att man kommer hem med fler erfarenheter, säger Peter Bäckström.


Text av: Mikael Hansson

Fotograf: Mikael Hansson

Publicerad: 2 april, 2019



Dela artikel:

Text av:

Fotograf:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

Mikael Hansson

2 april, 2019