T3 får ny webb
Glada över att lanseringen av T3s nya webb gått utmärkt. Från vänster Patrik Bernhardsson, Sogeti, Jörgen Anderhed och Henrik Nilsson, båda från T3, Lars Nederberg, Sogeti, och Per Lindgren, Plakat.

Enklare få bredband med T3s nya webb

Enklare kan det knappast bli. Du behöver bara veta var du bor så räknar T3 ut vilka bredbandstjänster de kan erbjuda. En ny responsiv webb och bättre adressökning ska göra det enklare för kunderna.

Att flytta in i en ny bostad är ofta en glädje men ställer också många frågor. En är att skaffa en ny  internetuppkoppling vilket ibland kan vara lite snårigt när valet ska göras utifrån de olika operatörernas webbplatser. För att göra det enklare att välja har
bredbandsoperatören T3, med huvudkontor i Umeå, byggt om hela sin webbplats från grunden. 

– När våra kunder kommer in på vår webbplats frågar de vilket bredband de kan få och vad det kostar. När andra operatörer då börjar ställa svåra frågor om vilka nät som bostaden är uppkopplad mot svarar vi med en enkel fråga ”Var bor du?”. Det är allt kunden behöver svara på, resten sköter vi för att kunna berätta vilka tjänster vi kan erbjuda, berättar Henrik Nilsson, marknads- och försäljningschef på T3.

Enklare för kunden

Den nya webben som T3 nu lanserar har utvecklats med stöd av
Sogeti
och byråerna Racer och
Plakat
och ska ge kunderna en enklare väg ut på internet.

– Det har gett oss en webb som ger oss en långt bättre säljkanal. Dessutom är vårt system oberoende av vilka produkter vi säljer, vilket gör att det är enkelt att lägga in nya tjänster. Vi har också passat på att bygga lite snyggare med responsiv design för att anpassa utseendet till alla plattformar, säger Henrik Nilsson.

Den stora nyheten är att det nu blir mycket enklare för kunden att snabbt hitta vilka erbjudanden som T3 kan visa upp. Genom att T3 kopplat sina tjänster till en helt ny effektiv adressökning behöver kunden inte veta mer än vilken adress som bostaden ligger på. Resten sköter T3.

Adressökning en utmaning

– Fast det här med adresser är inte lätt, konstaterar kommunikationsansvarige Mattias Björkman och förklarar att det beror på att det inte finns något standardiserat format som nätägarna i Sverige enats om.

– Därför är det svårt att få sökningen på adresser hundra procentigt riktig. Men vi är uppe i 98,2 procent rätt, konstaterar Mattias Björkman.

Förutom adressökningen vill Henrik Nilsson också lyfta fram den responsiva designen som ger en bra anpassning till såväl webb och mobil som platta.

– Vi fick vår första order från en Iphone redan andra dagen som den nya webben låg uppe, berättar Henrik med ett skratt.

Responsiv design

Bakom den responsiva designen står Sogeti. Webbplatsen är byggd med publiceringssystemet Umbraco och ramverket bootstrap vilket fungerat bra, menar Patrik Bernhardsson, kundansvarig från Sogeti.

– Ramverk och CMS ger stöd för en hel del men vissa saker har vi ändå fått lösa under projektets gång, förklarar Patrik.

– Vi är jättenöjda med samarbetet med Racer och Plakat och Sogeti, säger Henrik Nilsson och ser nu fram mot att webben ska kunna bli en bättre säljkanal.

Text och foto: Mikael Hansson