Camilla Björkman
Tre trender enligt Camilla Björkman att ha kolla på: Våga förändras, vårda ditt varumärke och satsa på affärer mellan företag.

Expertens 3 trender att ha koll på

Våga förändras, vårda ditt varumärke och satsa på affärer mellan företag. Det är tre trender som blir allt mer viktiga, enligt statrtup-experten Camilla Björkman.

Det händer mycket inom Umeås startup-värld. Det konstaterar Camilla Björkman, affärsutvecklingschef för nyhetssajten Breakit, när hon träffar några av Umeås unga startup-företag under lunchseminariet Heat Up hos inkubatorn Uminova Innovation.

Under seminariet fick ett 60-tal deltagare ta del av Camilla Björkmans resa som entreprenör och vilka utmaningar hon ställts inför. Och kanske framför allt, få höra hennes spaning om vilka trender som just nu är viktiga för startups att ha koll på.

Trend nr 1: Förändrade disruptiva företag
Modebranschen, matindustrin och skönhetsvård är några områden där nya intressanta startups växer fram, menar Camilla Björkman. Men trenden är att gamla affärsmodeller byts ut mot helt nya disruptiva metoder som förändrar branschernas sätt att möta sina kunder och bygga affärer.

Trend nr 2: Varumärken och branding
Att det blir allt mer viktigt att vårda sitt varumärke, branding, är en annan trend som Camilla Björkman ser. Det tar sin början i hur din logotyp ser ut, fortsätter i hur din webb ser ut och vilken bild du ger av dig själv på sociala kanaler.
Starka varumärken kommer att vara minst lika viktigt som bra produkter och tjänster.
Vinnare är den som blir bäst vän med sina kunder.

Trend nr 3: Raketlyft för B2B
Många startups har fram till idag främst riktat sig mot enskilda konsumenter med sina erbjudanden. Men Camilla Björkmans tredje trend handlar om att allt fler flyttar sitt fokus mot att sälja till andra företag. Business to business, B2B, lockar även allt fler investerare som börjar vara mätta på konsumentförsäljning, enligt Camilla Björkman.

Om Camilla Björkman
Camilla Björkman är delägare och affärsutvecklingschef på nyhetssajten Breakit. Hon har en gedigen bakgrund inom media och entreprenörskap. Tidigare jobbade hon som kommersiell förlagschef på FAB Media, tidigare Frida förlag, och innan dess var hon chefredaktör för företagartidningen Driva Eget. Hon sitter även i styrelsen för Umeåbolaget Content Central.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 28 april, 2017



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

28 april, 2017