Sybille Zola Mortensen är nordisk säljchef på Facebook.

Facebook-chef till Umeå Tech Arena

Många företag går ut hårt på Facebook innan de ens vet vad de vill med sin annonsering. Det menar säljchefen på Facebook i Norden, Sybille Zola Mortensen. 30 maj delar hon med sig av värdefulla råd till företagare på Umeå Tech Arena. Temat är Going Global.

Sybille Zola Mortensen förklarar att hon har en brokig bakgrund som kemisk ingenjör och ekonom från Köpenhamn. Länge jobbade hon i den skandinaviska medie- och it-sfären, innan hon för tre år sedan flyttade till tech-hubben Dublin för att bli Googles säljchef för de norska och finska marknaderna. Förra sommaren valde hon att gå vidare till Facebook och deras internationella huvudkontor, som ligger just i Dublin, för att bli mediejättens nordiska säljchef.

– Vi jobbar med att skapa värde för våra kunder genom att hjälpa dem växa och bygga sina företag genom Facebooks olika plattformar. För att vi ska göra det, är det viktigt att vi har rätt folk på plats, tränade på rätt sätt och med rätt attityd. Mitt jobb går framförallt ut på att garantera just detta, förklarar Sybille Zola Mortensen via mejl från Dublin.

Facebook är en viktig marknadsföringskanal för många företag. Vilket är det vanligaste misstaget företag gör på Facebook, skulle du säga?
– Att inte mäta ordentligt och gå ut för hårt innan man har grundbitarna på plats. Nummer ett är att ha riktningen klar för sig, vart vill man nå? Nummer två är att, innan man sätter igång, veta hur man ska följa utvecklingen och mäta resultaten. Hur ska du kunna veta vad som är framgång om du inte har satt ett konkret mål? Och hur vet du om du har nått detta mål, om du inte kan mäta det?

Vad är det bästa man kan göra som företag på Facebook?
– När ni har grundplåtarna på plats kan ni testa och lära er vad som fungerar för just ert företag. Ni kan bestämma er för vilken målgrupp ni borde ha, antingen för att det är den mest kostnadseffektiva gruppen, eller den med högst engagemang. Beroende på vilket specifikt mål ni har och vad ni önskar för resultat, kan ni sedan optimera, iterera och kreera innehåll utefter kundernas exakta behov och önskemål.

– Var där de är, när de är det, och tala till dem så som de vill bli tilltalade.

Temat på Umeå Tech Arena är Going Global. Vad kommer du att prata om där?
– Att det är extremt viktigt att ha och utveckla ett globalt perspektiv när man rustar ett bolag för framgång i dag. Med tanke på Nordens relativa litenhet, måste man överväga gränsöverskridande initiativ för att kunna bibehålla tillväxt och expandera. Vad är det man vill uppnå och hur ska man göra det? Det är vad jag kommer att fokusera på i min presentation.

Läs mer och anmäl dig till Umeå Tech Arena.


Text av: Hanna Kangassalo

Publicerad: 11 maj, 2017



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Hanna Kangassalo

11 maj, 2017