Tomas Wennström
Med sin iPhone i handen berättar Tomas Wennström, kulturnämndens ordförande, på Facebook vad han gör samtidigt som han rör sig i Umeås kulturliv. Här på bilden mitt i biblioteket.

Facebook lyfter Umeås kulturliv

Facebook bygger broar i Umeås kulturliv. För Tomas Wennström, kulturnämndens ordförande, innebär de sociala nätverken på internet att han kan skapa relationer med det unga kulturUmeå.

Möjligen sitter Tomas Wennström på en av Sveriges just nu mest intressanta kulturpolitiska uppdrag. Som kulturnämndens ordförande i Umeå får han vara med och utforma den pågående satsningen att göra Umeå till Europas kulturhuvudstad 2014.

Jag fångar upp honom en fredag på väg till lunch med Social Media Club på Norrlandsoperan. Dit går han för att träffa andra som är nyfikna på vad sociala medier innebär för kulturlivet och för företagandet i staden. Just den här dagen ska man diskutera Facebook och vilken policy företag, kommun, landsting och universitet ska ha kring nätet. 

Allas delaktighet i kulturen

En bidragande orsak till varför den internationella juryn utsåg Umeå till kulturhuvudstad var att man betonade medborgarnas delaktighet. Begreppet open source blev ett ledord i Umeås ansökan, det syftade på en vilja att låta alla vara med och utforma kulturlivet i staden.

För Tomas Wennström har open source-begreppets koppling till IT och digitala tjänster en viktig betydelse. Han är uppkopplad som få och berättar ständigt, framför allt via Facebook, vad han är med om och vad han tänker om kulturlivet i staden. Inte minst är det Facebooks möjligheter att skapa sociala relationer som lockar honom. Han har över 760 vänner på Facebook och många av dem är mycket aktiva i olika delar av Umeås kulturliv. Genom dem har han fått hjälp att upptäcka delar av kulturlivet som varit okända för honom.

Facebook ger kontakt med det lokala

– Genom Facebook har jag fått kontakt med den del av det lokala kulturlivet som inte har råd att gå ut och annonsera. Här finns en undervegetation som inte syns i de gamla medierna.

Man kan nog säga att Tomas Wennström är genuin folkbildare. Han har varit anställd inom studieförbundet ABF i 13 år och kommer därmed från sammanhang där det varit viktigt att lyfta fram gräsrötter. Men de nya kontakterna på Facebook var ändå något nytt för honom och med lite sorg i rösten beklagar han att delar av folkbildningen ligger så långt efter i teknikanvändning.

– De gamla strukturerna har inte riktigt hängt med, säger Tomas Wennström och suckar lite.

Han tar sig själv som exempel. Han hängde inte heller med i allt innan han blev Facebook-användare. Visst hade han som folkbildare och politiskt ansvarig inom kulturlivet kännedom om att det fanns en kulturell undervegetationen och olika subkulturer, men det var först när han kom in i Facebook som han fick tillgång till dessa subkulturer och kom nära dem.

– I och med att jag gått med på Facebook har jag börjat upptäcka vad de här nätverken sysslar med och jag blir också inbjuden till konserter och allt möjligt genom att hålla kontakt med dem.

– I min egenskap av kulturnämndens ordförande förstår jag inte riktigt hur jag kunde klara mig innan Facebook utan den här inblicken i dessa nätverk.

Dataspel en del av kulturlivet

Den som följer Tomas Wennströms Facebook-flöde ser att han är mycket aktiv i kulturlivet. Under en och samma vecka hinner han gå på musikal på Norrlandsoperan, besöka en skulpturinstallation, följa med i Litteraturfestivalens program och lyssna till såväl Salem Al Fakir som punkbandet Totalt jävla mörker på Umeå Open. Och dessutom mellan varven komma hem och koppla av med att spela dystopiska dataspel som BioShock och FallOut. 

Han tycker uppriktigt att spelen är lustfyllda och när han en gång kommer hem efter ett partimöte skriver han på Facebook: ”kopplar (av) efter konstruktiv partikongress och är destruktiv med BioShock 2”. Visst är det underhållning, menar Tomas Wennström, men samtidigt menar han på allvar att också dataspelandet måste ses som en del av kulturen i Umeå.

– De digitala spelen är en del av kulturlivet och jag vill inte sitta och peka finger över vad som är kultur eller inte. Sedan kan man diskutera om man tycker om det eller inte, men då är det ju en fråga om tycke och smak.

Företag i den kreativa industrin

För Tomas Wennström går det också en tråd från dataspelen i hemmen till den industri som håller på att växa fram i Umeå av programmerare, grafiker och kreatörer som skapar företag kring utveckling av dataspel. Han jämför med musiklivet under 90-talet som också tog nätet och IT till hjälp för att skapa en marknad.

– Jag såg det redan med veganpunken och andra musikrörelser i Umeå för 15 år sedan. De lyckades ju få ut sin musik över hela världen. De fick ut plattorna till Japan och USA. De var så smarta att de skickade plattorna till collegestationer i USA som spelade den nya musiken. Och då upptäckte de stora radiostationerna i sin tur dem. Och de använde internet för att hålla koll på det här, de använde redan då den nya tekniken för att komma ut i världen.
 
– Det var en av de stora aha-uppevelserna för mig för vad det här kommer att innebära. Man kan sitta som ett litet skivbolag i Umeå och ändå ha hela världen som marknad.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 31 mars, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

31 mars, 2010