Teknikcollege fjärde år
Christina Igasto, projektledare på Sogeti, och Elisabeth Nilsson, rektor på Teknikcollege Bothnia, tror mycket på ett fjärde år för att locka teknikintresserade elever till en ingenjörskarriär. Patrik Ingelsson och Herman Holm har redan bestämt sig för att gå utbildningen.

Fjärde år på gymnasiet ska ge fler ingenjörer

Teknikcollege Bothnia vid Dragonskolan i Umeå har av Skolverket beviljats att starta ett fjärde år för tekniskt intresserade elever. Företagen som samverkar är mycket förväntansfulla inför nyordningen eftersom behovet av ingenjörer är stort i näringslivet.

När Christina Igasto, projektledare på Sogeti, och Elisabeth Nilsson, rektor för Teknikcollege Bothnia, knackar på i ett av klassrummen på Dragonskolan kommer de rakt in i en praktisk övning där eleverna fått i uppgift att designa skalet till mobiltelefoner. Eleverna går tredje året på Teknikprogrammet och de ska nu få mer information om möjligheten att
gå ett fjärde påbyggnadsår, ett år som ger examen som gymnasieingenjör och mängder med praktik och arbetslivserfarenhet.

– Jag ska söka, säger Patrik Ingelsson, en av eleverna som redan bestämt sig.

– Det ska nog jag också, säger bänkkompisen Herman Holm som lyssnar på Christina Igastos presentation samtidigt som han fortsätter att vända, vrida och bygga vidare på bilden av mobiltelefonen som växer fram på skärmen framför honom.

Teknikcollege fjärde år
Herman Holm och Patrik Ingelsson tänker satsa på ett fjärde år vid Teknikcollege Bothnia på Dragonskolan. Här jobbar de med att designa mobiltelefoner.

Det märks att Patrik och Herman gillar uppgiften och efter lektionen berättar de att de gärna kan tänka sig att bli ingenjörer i framtiden. För dem kommer erbjudandet om ett fjärde år på Dragonskolan i Umeå mycket lämpligt.

Praktik lockar

– Det blir mer praktik, jag har läst att det är 15 veckor sammanlagt, säger Patrik Ingelsson, som redan har läst på om vad det fjärde året kommer att innehålla.

– Det känns som att universitetet kan bli för tungt, det här ger större chans att få jobb direkt, funderar Herman Holm.

Han lockas av blandningen mellan teori och praktik som är en av grundstenarna i det fjärde året. En tredjedel av studierna äger rum ute hos företag vilket ger många möjligheter till kontakter och referenser för eleverna.

Samarbete med näringslivet

Det nya upplägget är möjligt tack vare ett nära samarbete med näringslivet, som är med och utformar utbildningen så att den möter de behov som finns på arbetsmarknaden. Inte minst kommer samarbetet med Komatsu Teknikcenter, som just nu byggs vid Dragonskolan, att ge eleverna toppmodern erfarenhet av den senaste tekniken inom produktutveckling och automationsteknik.

Komatsu Teknikcenter är ett resultat av den donation på 35 miljoner kronor som skogsmaskintillverkaren Komatsu Forest förra året gav till Dragonskolan. Det nya teknikcentret kommer att stå klart för invigning i september 2012 vilket ger de elever som börjar det fjärde året en unik möjlighet att få arbeta med den allra senaste tekniken.

– Som gymnasieingenjör tränar du tillämpningar på ett djupare plan med hjälp av matematik, fysik och informationsteknologi. Du får en god förståelse för design och tillverkningsprocesser och du kommer att få studera i lokaler med den allra senaste utrustningen, berättar Christina Igasto för eleverna. Hon betonar även att eleverna efter det fjärde året på Dragonskolan har en bred behörighet till de flesta utbildningar, främst de tekniska, vid Umeå universitet.

På turné för att värva fler

Christina Igasto, projektledare vid Sogeti, är ansvarig för den elevrekryteringsturné som Dragonskolan nu genomför för att få fler elever att söka sig till Umeå och till Dragonskolan. Insatsen är omfattande och Christina kommer under fyra veckor framöver besöka gymnasieskolor från Norrbotten i norr till Jämtland i söder.  

– Syftet med turnén är att sprida information till alla elever som går ett teknikprogram runt om i Norrland. Vi hoppas att denna informationsturné ska bidra med många sökande, säger Elisabeth Nilsson.

– Det fjärde året är en satsning som är alldeles klockren enligt företagen som medverkar, fortsätter Elisabeth Nilsson när hon kommer ut från klassrummet, och hon understryker värdet av att eleverna får varva teori och praktik.

Förutom Komatsu Forest har Teknikcollege Bothnia vid Dragonskolan i Umeå samarbete med ett 25-tal företag och möjligheterna till ökad anställningsbarhet efter det fjärde året är stor.

Nu återstår att se vad Christina Igastos resa runt om till gymnasieskolor i Norrland kommer att ge. Den som vill följa resan kan göra det
via en blogg som Christina fortlöpande skriver
i för att berätta om intresset från de elever hon möter.

Själv är hon övertygad om att hon kommer att få möta fler som Patrik och Herman, elever som ser möjligheten i att få fördjupad erfarenhet under ett fjärde gymnasieår. 

Text och foto: Mikael Hansson