Emanuel Dohi och Joel Nordin
Emanuel Dohi och Joel Nordin är glada över att kunna presentera en behovsanalys av företagens medverkan inom Umeå Creative.

Företag vill nätverka i Umeå Creative

Att bygga nätverk, samarbeta och dela kompetens inom en branschorganisation är mycket viktigt för att kunna växa, menar ett stort antal företag från det digitala kreativa näringslivet i Umeå.

— Företagen gillar att nätverka och man vill gärna dra in uppdrag tillsammans, berättar Joel Nordin under ett seminarium på HUMlab vid Umeå universitet.

Joel Nordin har på uppdrag av
Dohi Sweden AB
i samarbete med
DINo
och
Uminova Sommarentreprenörsprogrammet
genomfört intervjuer med 16 av de 23 företag som tillhör branschorganisationen Umeå Creative Industry Association. Dessa intervjuer har sedan legat till grund för en behovsanalys som vill visa vad företagen vill med Umeå Creative och hur de ser på gemensamma satsningar i branschen för digital produktion inom kreativa näringar med fokus på webb, it, film och datorspel.

Umeå Creative har funnits i snart två år och har som syfte att föra samman företag och enskilda som arbetar inom branschen. Ett flertal seminarier, föreläsningar och öppna mötesplatser har redan anordnats liksom sociala arrangemang som pubaftnar och luncher.

Stort intresse från företag

Den studie som Joel Nordin genomfört visar på ett mycket stort intresse från företagen för att hitta gemensamma projekt och mötesplatser.

— Man söker också efter möjlighet till kompetensöverföring där man betonar både en vilja att få av andra och att ge av sitt eget. Öppenhet och ärlighet är A och O för företagen, berättar Joel Nordin.

Internationella mässor

Dessutom vill företagen gärna se att mässor anordnas i regionen till vilka internationella deltagare bjuds in. Att Umeå Creative Industry Association i det sammanhanget ska vara ansiktet utåt ser företagen som en självklarhet.

För Umeå Creative är intervjustudien ett gott betyg för att man är på rätt väg och inför hösten satsar man på att bli både fler och starkare.

— Vi har 23 företag som medlemmar idag, och fler är på väg in. Dessutom har vi omkring 200 deltagare på vår mejllista där alla kan skicka information till de andra, säger Emanuel Dohi, ordförande och initiativtagare till branschorganisationen.

Arbeta tillsammans

— Vi har tre steg i vår vision. Det första är att lära känna varandra. Där har vi redan kommit långt. Det andra är att hålla ihop och det tredje steget handlar om att arbeta tillsammans. Där har vi redan sett exempel på hur flera företag samverkat i gemensamma projekt, fortsätter Emanuel Dohi.

Under hösten siktar Umeå Creative på fler arrangemang. 45 konstnärer från hela Sverige har bjudits in till en Creative Dating för att få möta forskare och studenter från Umeå universitet och företag från den digitala kreativa branschen. Dessutom medverkar man i CultureTech i december som, enligt Emanuel Dohi, blir en form av ”TED med lokal twist”. Förväntningarna är med andra ord stora på kommande nätverksmöten i ett Umeå Creative Industry Association som siktar på att fortsätta växa. 

 

Text och foto: Mikael Hansson