Born Global
Några tidigare deltagare i Born Global-programmet. I vimlet syns bland annat Joachim Ljungquist och Andreas Waleij från Content Central, samt Sara Olofsdotter, affärscoach på Uminova Innovation/Infotech Umeå. Foto: Born Global.

Företagen som går mot internationell marknad

Fler företag ska få hjälp att hitta en internationell marknad. Redan har Codemill, Elastisys, Delbar, Content Central och Nuiteq från Västerbotten fått skjuts internationellt genom Born Global-programmet.

Nu ska fler unga innovativa svenska företag få möjlighet att snabbt växa utomlands. Programmet
Born Global, som drivs av Almi och Chalmers, har i flera omgångar hjälpt svenska bolag att ta sina första steg internationellt. Flera bolag i norra Sverige har funnits med i satsningen tidigare. Från Umeå och Skellefteå har Codemill, Elastisys, Delbar, Content Central och Nuiteq deltagit.

Nu öppnar en
ny ansökningsomgång
för fler företag som vill sikta på en internationella marknad.

– Vi vill att bolagen ska hitta sin affärsmodell som gör att de verkligen kan ta fart, säger Henrik Berglund, programansvarig vid Chalmers.

De uttagna Born Globalföretagen får under ett halvår träffa noga utvalda serieentreprenörer, riskkapitalister och investerare som har särskild kännedom om svenska unga tillväxtföretag, något som varit mycket lärorikt för de deltagande företagen. Varje bolag får också löpande coachning under programmet.

Åker till Silicon Valley

De bolag som antas hösten 2015 kommer att träffas åtta, nio gånger i Sverige. Dessutom ingår en vecka tillsammans i Silicon Valley, San Fransisco, där bolagen får möta investerare och entreprenörer.

– Att åka dit och träffa folk är verkligen inspirerande. Gruppen kommer ihop under resan och lär känna varandra, vilket är en förutsättning för att kunna lära av varandra, säger Henrik Berglund.

– Vi letar efter bolag där ledningen verkligen lägger full tid på bolaget. Är man för splittrad går det generellt inte lika bra som för de som satsar fullt ut.

Henrik Berglund betonar att de bolag som blir utvalda ska ha en stor global potential, vara ambitiösa med ett duktigt team som är dedikerade med en riktigt intressant idé.

Senast 5 juni ska
anmälan till höstens omgång
2015 av Born Global vara inne.

 

Några röster om Born Global-programmet:

 

Born Global
Alla har de varit med i Born Global-programmet tidigare år. Från vänster Johan Tordsson, Elastisys, Niklas Jansson, Delbar.se, Joachim Ljunquist, Content Central, Harry van der Veen, Nuiteq, och Andreas Danielsson, Codemill.

 

Andreas Danielsson, Codemill:
– Att vara med i Born Global är både ett kvitto på att vi gör bra saker såväl som ett ypperligt tillfälle att fortsätta växa globalt, säger Andreas Danielsson, säljchef på Codemill.

– Vi ser redan ett intresse för våra tjänster inom medieindustrin i USA tillsammans med våra affärspartners, och det här tror jag kommer att accelerera den tillväxten.

Johan Tordsson, Elastisys:
– Born Global-programmet ger oss en mycket bra möjlighet att anpassa vår produkt och vårt erbjudande. Inte minst kommer vi att få verifiera vad som är viktigt för våra kunder.

Joachim Ljungquist, Content Central:
– Att få chansen att vara med i Born Global-programmet är en otrolig ynnest för ett startupföretag. Dels är det en bekräftelse i sig att man utvecklar en intressant produkt eller tjänst – och dels en fantastisk möjlighet att utbyta tankar och idéer med andra deltagare. Viktigast är ändå den utbildning som vi får, där mycket bygger på LEAN, hypoteser och verifiering.

Harry van der Veen, Nuiteq:
– Att få vara en del av Born Global-programmet är fantastiskt. Du får arbeta med och lära av de främsta mentorerna som ger dig råd för ditt företag, från försäljning och marknad till affärsutveckling och strategi. Det är en unik möjlighet som varje tech-företag borde få vara med om.

Niklas Jansson, Delbar.se:
– Det är helt fantastiskt att få den här uppbackningen. Det är verkligen en resa och en metodik som kan utveckla ett företag, säger Niklas Jansson, vd för Delbar.

 

Text: Mikael Hansson