Thomas Bergbom och Åsa Ögren
När Google gästade Umeå fylldes Nolia med företagare som ville höra världsjättens syn på marknadsföring. Här syns Googles marknadschef i Norden, Thomas Bergbom, tillsammans med Åsa Ögren från Umeå kommun, som tog tillfället i akt att bjuda in regionens företag till samverkan.

Företagens idéer efterlystes på Google-dag

Fler företag får gärna komma in med idéer på hur Umeå kan utvecklas som IT-kommun. När Åsa Ögren, byggnadsnämndens ordförande, äntrar scenen under Google-dagen har hon ett tydligt budskap till regionens näringsliv om samverkan och samarbete.

Parketthallen i Nolia fylldes till sista stol när Google stannade till i Umeå på sin riksturné för att möta företagare i regionen. Syftet för Google var att få berätta om sin syn på affärsmodeller för internet och marknadsföring via webben. Företagarna som lockats att komma var kanske mest nyfikna på att få en inblick i vad Google Sverige kan göra för näringslivet.

Samverkan mellan kommun och företagare

Men man fick också möta höra Umeå kommuns syn på IT-miljön i regionen genom Åsa Ögren, byggnadsnämndens ordförande, som var en av de inbjudna talarna. Inför de samlade företagarna betonade hon hur viktigt det är med ett samspel mellan kommun och näringsliv för att nya idéer ska vaskas fram kring hur Umeå kan utvecklas som IT-kommun. 

 – Vi vill ha inspel utifrån för att veta hur vi ska kunna använda vår infrastruktur. Vi vill att ni i näringslivet ska höra av er med idéer, det är viktigt och bra idéer går alltid att förverkliga, menar Åsa Ögren.

Bredband nästan över allt

Åsa Ögren berättade att en viktig start för det goda IT-klimatet i kommunen sattes med den tidiga utbyggnaden av bredband som idag innebär att 95 procent av hushållen har bredbandsuppkoppling. Det har i sin tur gjort det lättare att införa en mängd IT-tjänster och applikationer.

Åsa Ögrens lista över kommunala IT-tjänster är omfattande och under sitt föredrag hinner hon bara nämna några stycken. Bland de som hon lyfter fram finns sms-tjänsten som meddelar när skidspåren är preparerade, låsfunktioner till träningsanläggningar, en gemensam webbplats för grävarbeten där entreprenörer rapporterar in sina grävjobb vilket underlättar samordning, webbansökan till kommunens tomtkö och tredimensionell översiktsplan över kommande bostadsområden.

– Vi gillar att sticka ut och vi har alla anledningar visa på att vi är bra, säger Åsa Ögren.

Företagens idéer viktiga

Men bra kan bli bättre och därför vill hon att företagen är med och bidrar än mer. Finns idéer från näringslivet så ska man från kommunens håll göra vad man kan för att förverkliga dem, betonade hon än en gång i sitt tal.

Umeå och Google

Att Umeå är viktigt för Google underströk dess marknadschef Thomas Bergbom.

– Det var ju här som internet föddes, säger han med ett leende och lite vänligt fördolt smicker.

Det som Thomas Bergbom syftar på är det nationella universitetsnätverket Sunet som 1988 länkade samman 4000 uppkopplade datorer. Det var en viktig start för internet i Sverige och nätverket sköttes från Umeå. Men Umeå har inte bara en IT-historia utan också en IT-framtid, menade flera av dagens föredragshållare som förutom Google kom från Posten, Swedbank och flera IT-företag.

Kunderna allt mer aktiva på nätet

Googles besök i Umeå ingår i en turné som man gör runt hela landet för att locka fler företag att marknadsföra sig via nätet. Budskapet är att allt fler konsumenter blir aktiva på internet vilket påverkar deras köpbeteenden och därmed också möjlighet för företagen att göra affärer.

– Kundernas köpcykel börjar och slutar på nätet och som småföretagare är det oerhört viktigt att förstå och reagera på den växande internetanvändningen, påpekar Thomas Bergbom.

Hans tips till företagarna utgår från ett Google-perspektiv, vilket innebär att man ska komplettera sina hemsidor med sökordsmarknadsföring via Googles tjänster. Enligt Bergbom har 81 procent av företagen egna hemsidor idag, men bara 30 procent använder sökordsmarknadsföring på ett aktivt sätt. Här skulle företag kunna göra mycket mer för att fånga upp kunder, enligt Thomas Bergbom.

 

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 24 mars, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

24 mars, 2010