Jan Bidner
Jan Bidner föreläser om gamification hos Marknadsföreningen i Umeå.

Från simborgarmärken till zombies

Simborgarmärken eller flåsande zombies. Även om det finns olika sätt att få återkoppling så är det grundläggande för människan. Det är också grunden för gamification, berättar Jan Bidner när han gästar Marknadsföreningen i Umeå med en frukostföreläsning.

– För de som simmar har Simborgarmärket ett reellt värde och något att vara stolt över, säger Jan Bidner när han på scenen i Folkets hus i Umeå talar inför ett stort antal deltagare på
Marknadsföreningens
frukostföreläsning.

Att tala om Simborgarmärket kanske inte är helt väntat när gamification ska avhandlas, det brukar ju oftare vara appar och digitala tjänster som då lyfts fram. Men liknelsen med Simborgarmärket visar sig hålla riktigt bra. Det är en belöning och ett mål som ger en mycket tydlig feedback. Det är detta som är en av grunderna för gamification, eller spelifiering som det kan översättas till på svenska.

Själv kallar sig Jan Bidner skämtsamt för feedbacknörd. Han älskar att få feedback på vad han gör, om det så är att stå på scen hos Marknadsföreningen, att jobba som konsult hos Sogeti eller att vara sjukhusclown, som han mellan varven också är.

Centralt med återkoppling

Att få återkoppling, feedback, är också en central del av gamification, berättar Jan Bidner. Vare sig det handlar om att sitta i en kundtjänst och svara på reklamationer, eller att i fabrikens kontrollrum övervaka en processlinje eller vara kund hos ett flygbolag är det viktigt att få feedback på det som händer.

Jan Bidner radar upp exempel från olika områden där han själv jobbat med gamification, vare sig det handlar om skolans undervisning eller stora företags verksamhetssystem. Inom alla områden finns det utrymme för att öka motivation och förståelse för vad som händer med hjälp av gamification.

Ett slående exempel som Jan Bidner lyfter fram är de allt mer vanliga träningsapparna som kan visa på nya rekord som slagits under träningen eller låta en röst höras som kommer med positiv uppmuntran, ”Good work”.

Flåsande zombies

Det finns idag till och med träningsappar som låter flåsande zombies höras i lurarna, kommer de för nära måste den som tränar springa på fortare, berättar han.

– Gamification har både hajpats och ifrågasatts, bland annat har tävlingsmomenten ifrågasatts, säger Jan Bidner.

Men eftersom det finns ett grundläggande behov hos människan att få feedback så har spelifiering en plats att fylla inom många olika områden, menar han.

Den som vill lära sig mer om gamification kan lyssna på podden
Gamificationfredag
som Jan Bidner gör tillsammans med Mats Björk.

Text och foto: Mikael Hansson