Kerstin Edvardsson
Kerstin Edvardsson, digital projektledare på BIC Factory, är med och

Ger digitala startups en chans att synas

Kerstin Edvardsson, digital projektledare hos BIC Factory, har blivit utvald att medverka i bedömningskommittén för Tillväxtverkets satsning ”Startup-Sweden” som vänder sig till Sveriges mest lovande digitala startups.

Startup-Sweden är ett boot camp som riktar sig till Sveriges mest lovande digitala startups inom alla branscher.

Boot campen ger tio bolag, fyra gånger om året, en chans att få exklusiv affärsutvecklingskompetens, skräddarsydd affärscoachning, tillgång till Tillväxtverkets nätverk och gratis kontorsplatser under fem dagar på Medborgarplatsen i centrala Stockholm.

Framförallt får bolagen chans att pitcha på Sveriges största demodag för digitala bolag från norr till söder med många investerare med intressen inom samtliga investeringsfaser.

Hittills har 53 ansökningar kommit in varav 40 klarat sig förbi skallkraven. 20 stycken av dessa kommer att väljas ut för att sedan få videopitcha sin idé. Av dessa 20 kommer tio stycken erbjudas en plats i första omgången av Startup-Sweden.

– Jag har precis skickat in mina bedömningar av åtta nya digitala affärsidéer. Det har varit väldigt intressant och inte minst lärorikt. Under veckan kommer jag att åka till Stockholm för nästa jurymöte där vi kommer att bedöma företagens videopitchar. Det känns extra roligt att få vara med och bevaka vad som är på gång då vi nu har en digital inriktning i verksamheten, berättar Kerstin Edvardsson.

Bedömningskommittén består av 11 personer, både privata och offentliga aktörer från finansiärer till främjare. Bland de sökande finns startup-bolag från Umeå. På boot campen kommer deltagarna att få

  • bygga upp och utöka sitt nätverk med andra företag, finansiärer, potentiella kunder och partner
  • få praktiska och konkreta kunskaper inom affärsutveckling från startups och experter
  • träna på sin pitch inför företag, coacher, pitch-experter och investerare
  • få förtur till Tillväxtverkets många spännande insatser och nätverk runt om i världen
  • ha en kul vecka med de andra företagen på många sociala event

Partners till Startup Sweden är PR-kiosken, Almi Invest, NorthZone, Industrifonden, Springfield, SynchLaw, Jansson&Norin, Berghs och Mercuri Urval.