Grand150202_06.jpg
När InfoTech Umeå bjuder in företag och investerare för att mötas är det viktiga att lära känna varandra. På bilden syns Erik Elmroth, forskare vid Umeå universitet men också medgrundare av företaget Elastisys, i samspråk med Andreas Danielsson, Codemill. I bakgrunden syns Emanuel Dohi och Martin Wiklund, båda entreprenörer.

Givande samtal när företag möter investerare

Ett dussintal affärsänglar och riskkapitalister är på plats när InfoTech Umeå gästar Stockholm med sex heta Umeåföretag från it-branschen. Här ska företagen få en chans att presentera sina produkter och berätta vad det är som gör att investerarna ska satsa just på dem.

Alla sex företag som följt med InfoTech Umeå till Stockholm har det gemensamt att de kommer från it-branschen, men sinsemellan är spännvidden ändå stor. Content Central erbjuder en lösning för att koppla samman mediehus med frilansjournalister. Elastisys har tagit fram en tjänst för att hantera datormoln och serverhallar mer effektivt. Limes Audio presenterar sin mjukvara för bättre ljud i högtalarsystem. COS Systems visar på ett effektivare sätt att sätta upp infrastruktur för bredband. Codemill bygger en ny videospelare som bland annat kan användas i e-handel. Sportswik vänder sig till idrottsföreningar med en lösning som kan få fler att engagera sig i idrottslag och skapa ekonomi kring idrottandet.

Snabba presentationer

Presentationerna är korta och det gäller att på några minuter vara tydlig med den bärande idén som produkten handlar om. Investerarna som lyssnar är erfarna och vet vad de behöver höra för att vilja gå vidare och fördjupa kontakten med något av företagen.

Efter varje presentation borrar investerarna ner på djupet. Vilka är era konkurrenter? Vilka är era kunder? Vilket problem löser ni med er produkt? Vad gör just er produkt unik? Hur tar ni betalt och hur ska ni tjäna pengar? Varför behöver ni finansiering? Hur mycket kapital behöver ni? När behöver ni det?

Företag och investerare i möte
Nils-Olof Forsgren, vd för Uminova Innovation, möter Per Spångberg, vd Dohi Venture, och Josephine Salenstedt, Rite Ventures.

Söker miljoninvesteringar

Alla företagen har varit med tidigare och gjort så kallade pitchar som dessa, men varje gång är ändå alltid ny och kräver sin insats. Utfallet kan vara avgörande för de kommande åren då företagen söker allt från ett par miljoner upp mot 40, 50 miljoner för internationella lanseringar.

– Det här är tänkt att vara ett återkommande koncept, säger Jan Snygg, moderator för dagen och affärscoach som ingår i InfoTech Umeås expertteam.

– Det händer mycket i Umeå. Det föds många bolag i en succévåg som pågår just nu i Umeå, påpekar Jan Snygg för investerarna.

– Alla bolag som är här siktar mot en global marknad. Vissa är i lite tidigare skeden, andra utvecklar för den svenska marknaden just nu, fortsätter Jan Snygg.

Tre veckor intensiva möten

Mötet med de inbjudna affärsänglarna och riskkapitalisterna äger rum på Grand Hôtel som en del av Västerbottensdagarna som pågår för fullt i huset under tre veckor. I olika program arrangerar Region Västerbotten, länsstyrelsen, länets kommuner, Umeå universitet, skogsindustrin, gruvbranschen, satsningarna InfoTech Umeå och BioTech Umeå från Uminova Innovation och många andra aktörer intensiva heldagar då olika målgrupper bjuds in.

Varje dag och arrangemang avslutas sedan med en 42 rätters Västerbottensbuffé under ledning av länets drivande matinspiratör Ella Nilsson.

Måste då det hela äga rum i Stockholm? Ja, svarar flera av investerarna på en direkt fråga. Att åka upp till Umeå kan vara trevligt, håller de med om, men flera erkänner ärligt att det förmodligen skulle vara svårt för dem att hinna med.

Hur kommer det då att gå för de sex företagen som deltar under InfoTech Umeås arrangemang? Ja, det återstår att se. Det viktigaste den här gången har varit att knyta kontakter och lära känna varandra. Men förhoppningen är att kontakter skapats som kanske kan leda till investeringar om ett år eller två.

Investerare möter företag
Intensiva samtal mellan Ingela Lidström, Partner Invest, och representanter från Stockholms Affärsänglar.

 

Martin Wiklund och Hanna Dermes Gibson
Martin Wiklund, grundare av företaget Sportswik och tidigare ansvarig för satsningen InfoTech Umeå, möter nuvarande ansvarige Hanna Dermes Gibson. I bakgrunden syns Tord Nybleus, sälj- och marknadschef för Limes Audio.

 

Jan Snygg
Jan Snygg, moderator för dagen och en av affärscoacherna i InfoTech Umeås expertteam, håller i taktpinnen.

 

Andreas Waleij och Joachim Ljungquist
Andreas Waleij och Joachim Ljungquist presenterar plattformen Content Central för investerarna.

 

Isak Finér
Isak Finér, marknadschef på COS Systems, berättar hur företaget tagit sig in på marknaden för bredband i USA och nu står inför fortsatt tillväxt.

 

Text och foto: Mikael Hansson