Norra app

Global marknad för Umeåföretag

Lokalt och globalt på samma gång. Samtidigt som CodeMill möter nya studenter på Umeå universitets välkomstmässa finns företaget med i en innovationssatsning i Silicon Valley, ett initiativ där även Umeåföretaget Limes Audio deltar.

Umeåföretagen CodeMill och Limes Audio har valts ut av Innovationsbron för ett extra stöd till en internationell etablering. Förhoppningen är att satsningen ska ge kunder på den globala marknaden, för CodeMill främst inom området digital video  medan Limes Audio utvecklar lösningar för röstkommunikation, bland annat för konferenstelefoner och videokonferenssystem.

Potential att växa internationellt

Sammanlagt har Innovationsbron valt ut 22 svenska företag som alla beräknas ha en potential  att växa internationellt. Företagen kommer att ingå i programmet Market Access Silicon Valley, ett program som är skräddarsytt för att passa unga svenska teknikföretag inom bland annat it och medicinteknik.

Satsningen består av tre steg med en inledande genomgång för att utröna om företagen är redo att ta kommande steg som sker på plats i Silicon Valley under hösten 2012 och våren 2013. Det kommer då att få testa bärkraften i sina produkter och tjänster i direkta möten med mentorer och potentiella amerikanska kunder och partners.

Lokal förankring

Men samtidigt som företagen blickar ut mot den globala marknaden kan det också vara viktigt att slå vakt om den lokala förankringen. Ett exempel på detta är CodeMill som under tidiga hösten deltar i flera arrangemang tillsammans med studenter på Umeå universitet. I samband medhöstupptakten på Umeå universitet deltog företaget i den Väkomstmässa som anordnades för universitetets alla nya studenter och man finns även med på den näringslivsdag som Datavetenskap bjuder in sina nya studenter till.

På Välkomsmässan var det knökfullt på Universom när närmare 7 000 nya studenter på Umeå universitet hälsades välkomna. Från CodeMill fanns Andreas Jakobsson och Mikael Svensson på plats för att knyta kontakt.

Bygger relationer

– Vi är här för att bygga relationer med de nya studenterna men även med gamla som tittar förbi, säger Andreas Jakobsson, som själv varit student på programmet för Interaktion och design innan han anställdes på CodeMill.

Under välkomstmässan har han tillsammans med kollegan Mikael Svensson ställt upp monter och bord och godis som lockande ligger i glasskålar. ”De som går förbi säger att vi har det finaste godiset”, avslöjar Andreas skrattande.

– Det är bra reklam det här för att visa upp oss, instämmer Mikael Svensson, som har sin examen från datavetenskap.

Även om mässan främst riktar sig till nya studenter så har Andreas och Mikael med sig en lista över examensarbeten som CodeMill kan erbjuda studenterna. Taligenkänning och ansiktsigenkänning är heta områden som de gärna lyfter fram.

– Inom mediaindustrin är det här hett, förklarar Mikael mer än väl förberedd på att berätta för de studenter som stannar till om de nya möjligheterna att söka efter personer genom ansiktsigenkänning i videofilmer. Och inte minst om möjligheterna att jobba inom CodeMill, med chans att få internationella kontakter.

Text och foto: Mikael Hansson