Business Sweden stöttar Umeåbolaget Content Central i en fortsatt internationell satsning, berättar Andreas Waleij, medgrundare och affärsutvecklare på Content Central.
Business Sweden stöttar Umeåbolaget Content Central i en fortsatt internationell satsning, berättar Andreas Waleij, medgrundare och affärsutvecklare på Content Central.

Global satsning för Content Central

Content Central har av Business Sweden utsetts till Going Global-programmet LEAP för snabbväxande bolag som satsar på en internationell marknad.

– Vi är väldigt glada att vi blev utvalda till Business Swedens LEAP-program. Content Central är just nu mitt i en internationell expansionsfas men får nu möjlighet att ytterligare förfina vår affärsstrategi med hjälp av Business Swedens nätverk och erfarna mentorer, säger Andreas Waleij, medgrundare och affärsutvecklare på Content Central.

Going Global initiativet är anpassat till behoven och verkligheten för tech-startups och scaleups, samt utformat för att öka chanserna till en framgångsrik expansion utanför Sverige. Med närvaro på över 50 marknader kan Business Sweden koppla kunder och utvalda startups till hela världen genom en kontakt.

– Det är riktigt roligt att få bidra till att ett spännande bolag som Content Central kan växa med coachning och nätverk. Bolaget har tidigt identifierat en internationell marknad som sin målmarknad och vi ska göra vad vi kan för att hitta de rätta vägarna, säger Katharina Saalo, Gobal Business Developer på Business Sweden.

Content Central har sedan tidigare en marknadsplats för förmedling av artiklar och redaktionellt material från frilansjournalister till svenska mediehus. Bolaget har idag åtta anställda och ca 3000 anslutna frilansjournalister och innehållsproducenter.

Utöver att erbjuda marknadsplatsen mot en internationell marknad lanserar bolaget även tjänsten StoryMaker. Tjänsten är ett verktyg för redaktioner som innebär enklare planering för artikelproduktion samt gör att de får bättre kontroll på flöden, arvoden, deadlines och hela processen fram till publicering.

– Just nu arbetar vår vd Joachim Ljungquist i London för att etablera våra tjänster på den brittiska marknaden. Om vi genom LEAP-programmet väljer att öka fokus på Storbritannien eller om vi ska påbörja ett förarbete att titta på exempelvis Tyskland eller USA, det återstår att se. Programmet börjar ju först till hösten, så vi kommer att invänta hur vår satsning i London utvecklas innan vi bestämmer oss, säger Andreas Waleij.

Om Going Global

Going Global Initiativet är del av en satsning från den svenska regeringen för att inkludera innovativa och tidigt internationaliserade företag vid export- och investeringsfrämjande aktiviteter. Det genomförs i nära samarbete med SISP (Swedish Incubators and Science Parks) och Vinnova, Almi, Svenska inkubatorer, science parks, näringsliv och så klart – startups och entreprenörer.