Nannette Napier
Nannette Napier är ny post doc forskare inom IT-management vid Umeå universitet.

Glosläxorna finns på internet

Det bästa med datorn är att man kan ta med sig skolarbetet överallt och så kan man hålla mycket bättre ordning, menar Linn Lundkvist.

Linn Lundkvist är en av alla Umeås gymnasieelever som får en egen bärbar dator av sin skola. Läs om hela
projektet med elevdatorer.

Linn Lundkvist skrattar lite när hon berättar om hur det var i nian, då hon var utan dator och alla papper låg i en enda röra.

– Speciellt i skåpet, ibland var man tvungen att tömma det helt och rensa igenom allting. Nu har jag istället gjort mappar i datorn för varje ämne och så sparar jag allt i dem. Jag vet exakt var jag har grejerna och det är mycket enklare.

– Och så slipper man skriva för hand. Det är mycket drygare och då får man skrivkramp, säger hon och skrattar.

Lär sig glosor på nätet

Linn Lundkvist kan räkna upp en mängd exempel på hur datorn gör skolarbetet mycket enklare och underlättar lärandet. Att plugga glosor är ett sådant exempel.

– I spanska och engelska har vi använt glosor.eu. Då får alla i klassen samma lösenord och kan gå in och lära sig mer. Det finns olika förhörsalternativ, hänga gubbe och så där, och det är jättebra, säger Linn.

Hon tycker det är mycket mer bekvämt att plugga glosor på internet  jämfört med att läsa i bok eller från ett papper. Och hon är övertygad om att hon lär sig fler ord när hon pluggar via nätet.

Linn lär sig också språk i ett internationellt samarbete mellan flera skolor som kallas Vattenprojektet. Det är skolor från hela Europa som deltar med sina elever som jobbar tillsammans i grupp över internet. Syftet är att lära sig mer om vatten, hav och olika biosystem. Men det är inte bara nya kunskaper om miljö och natur som följer med projektet. På köpet får Linn och hennes klasskamrater också kunskaper i engelska genom kontakterna med de andra ungdomarna.

– Någon kommer från Italien, någon annan från Frankrike, och så vi från Sverige. Men det finns också andra länder med. Vi loggar in på en gemensam sida, skriver texter om oss själva och kan läsa varandras texter om till exempel arter som lever i vatten.

– Jag älskar att jobba med andra länder och se hur de har det där. Det är det som också är bra med det här projektet.

Förut var det böcker man skulle leta i

Annars är det i samhällskunskap som Linn använder internet ofta. Hon nämner att hon sökt fakta om djurrättsorganisationer och statistik om arbetslöshet, BNP och liknande uppgifter för olika länder.

– Förut var det böcker man skulle leta i, men nu har vi hela världen som vi kan leta i. Med internet kan man hitta allting. Det är bättre än att leta i böcker, man kan verkligen få tag på vad som helst, säger Linn och ser uppriktigt glad och nöjd ut.

Själv föredrar hon också nätet framför skolbiblioteteket när hon ska söka fakta. För henne är Nationalencyklopedin på internet en mycket snabbare väg till fakta än att gå till biblioteket och slå i uppslagsböcker.

Men på matematiktimmarna har man ingen användning för datorn, menar hon. Där är det böcker som gäller.

– Jag tycker inte att man behöver dator på matten för man söker inte fakta på samma sätt.

Kontakt med sina lärare håller Linn och hennes klasskamrater via Fronter. Det är ett program som används av många skolor för att underlätta kommunikation mellan elever, föräldrar och lärare. Linn tycker det fungerar utmärkt eftersom hon på Fronter kan läsa mer om vilka uppgifter de har och när det är inlämning för olika arbeten.

– Jag brukar lämna in dagen innan, jag gillar verkligen inte att sitta sista timmen och göra färdigt, det står jag inte ut med, då får jag panik.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 9 mars, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

9 mars, 2010