Gold Town Games tror på stark framtid

Globala lanseringen av spelet World Hockey Manager blev en framgång, menar Gold Town Games vd Pär Hultgren, som tror på starkt 2018.

Två höjdpunkter under året sticker ut för Gold Town Games. Den första var lanseringen av spelet World Hockey Manager, WHM, i Skandinavien. Den andra var den globala lanseringen som kom i slutet av året. Inte minst var förväntan stor på hur spelet skulle tas emot på den nordamerikanska marknaden, något som enligt vd Pär Hultgren, blev mycket positivt.

”Lanseringen blev … en framgång och vi fick en bekräftelse på att många av världens alla hockeyfans verkligen hade väntat på ett mobilt hockeymanagerspel”, skriver Pär Hultgren i årsberättelsen. Efter en månad i december på den globala marknaden uppgick bolagets bruttointäkt för 2017 till ungefär två miljoner kronor.

Pär Hultgren ser med stor optimism fram mot resten av 2018.

”Intäktsmässigt har bolaget redan under det första kvartalet 2018 mer än dubblerat den totala bruttointäkten från 2017 till 4,55 miljoner kronor”, konstaterar Pär Hultgren.

”Med det i ryggen blickar vi framåt mot andra halvan av 2018 där bolaget steg för steg ska öka
omsättningen och vinna marknadsandelar, först med World Hockey Manager och framgent med
World Football Manager”, fortsätter Pär Hultgren.

Egenutvecklad teknik

World Hockey Manager är det första av Gold Town Games spel som bygger på den egenutvecklade
teknik- och designplattformen W3XM. Plattformen är det mest centrala i bolagets produkt
och nyckeln till att kostnadseffektivt skala antalet spel och användare.

W3XM-plattformen är byggd från ett “mobile first” perspektiv, alla designval är gjorda för att
optimera användarnas upplevelse i en stående telefon. Detta särskiljer Gold Town Games och
bolagets spel från huvudparten av dess konkurrenter som valt och är relativt låsta vid att arbeta
med en liggande telefon. Målsättningen är att plattformen kommer att implementeras i alla Gold
Town Games spel. Varje spel kommer däremot att få sin egen grafiska utformning samt
en matchmotor anpassad till den aktuella sporten och dess regelverk.

Om Gold Town Games

Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå.

Läs mer

Bolaget har 18 anställda (våren 2018) och leds av vd Pär Hultgren och inriktar sig på sportmanagerspel till de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolagets första spel World Hockey Manager (WHM) lanserades globalt i december 2017. Sedan spelets lansering har det laddats ner fler än 600 000 gånger (våren 2018) och bolaget har haft en stigande försäljningskurva varje månad sen november 2017.

Målsättningen är att skapa ett marknadsledande hockeymanager-spel och därefter använda sin
egenutvecklade teknik- och designplattform till fler managerspel inom lag- och arenasporter
med visionen om att bli världsledande inom sportmanagerspel till mobila plattformar.

Stäng