David Eriksson och Chris Heister
David Eriksson från North Kingdom och Västerbottens landshövding Chris Heister i samtal om de kreativa näringarnas framtid i Västerbotten.

Gör plats för den nya generationens kreativa näringar

Tiden har kommit för den nya generationens kreativa näringarna att ta plats vid sidan av traditionell industri, menade näringsminister Maud Olofsson när Västerbottensdagarna invigdes i Stockholm.

Sedan 20 år tillbaka har Västerbottensdagarna årligen anordnats i Stockholm. Då beger sig företag och entreprenörer från Västerbotten i samlad tropp till huvudstaden för att presentera sin kunskap och företagaranda, men också för att bjuda på en dignande Västerbottensbuffé som dukas upp varje dag under tre veckor i Grand Hôtels matsal.

Ny generation

2011 års Västerbottensdagar inleddes med en exposé över de kreativa näringarna från länet och aldrig tidigare har intresset varit så stort över att få komma över en plats på inledningsdagen. Kanske var den för året lägre medelåldern på deltagarna också ett tecken på att nya vindar blåser. I vart fall var det något som näringsminister Maud Olofsson knöt an till i sitt inledningsanförande.

Näringsminister Maud Olofsson
Näringsminister Maud Olofsson menade att om Sverige ska kunna skapa nya arbetstillfällen i framtiden måste de kreativa näringarna få möjlighet att växa.

— Det nya måste få ta plats och min generation måste lyssna till den yngre som jobbar på andra sätt. Min generation har mycket att lära av det sätt som de unga jobbar på, erkände Maud Olofsson, som inte bara är näringsminister utan även Västerbottning och därmed känner lite extra för dessa dagar.

Men Maud Olofsson betonade samtidigt att hon inte vill sätta upp någon motsättning mellan de äldre, traditionellt starka svenska industrierna som exempelvis fordon, skogs- och gruvnäringen å ena sidan och de nya kreativa, ofta mer digitalt inriktade, företagen å den andra.

Bejaka nytänkande

— Men ska vi klara att skapa de nya jobben måste vi tro på de nya branscherna och bejaka nytänkande. Och jag vill att Västerbotten ska vara långt fram i detta, hävdade näringsministern och blickade uppfordrande ut över deltagarna i konferenssalen.

Den utmaning som Maud Olofsson skickade ut fick positiv respons och många röster hördes under fortsättningen av dagen ge besked om att de kreativa näringarna i Västerbotten är en framtidsindustri. Men många påpekade också att den kreativa näringsgrenen är stark redan idag vilket flera föredragshållare gav konkreta exempel på.

Stora internationella kunder

David Eriksson och Roger Stighäll från North Kingdom berättade entusiastiskt om det samarbete man lyckats skapa med flera stora internationella företag som Toyota, Coca Cola, Vodafone och LG Electronics. Online-spel som förvandlar traditionella reklamkampanjer till interaktiva upplevelser och sociala medier som en kanal för att skapa kommunikation mellan människor och inte enbart mellan företag och kund var några exempel som de båda företagarna från Skellefteå lyfte fram.

De tog också tillfället i akt att hylla Skellefteå som trots att det är en mindre stad lyckats bygga upp ett nätverk av kreativa företag som med gemensamma krafter kan ta hem kontrakt med stora internationella världsvarumärken.

— Men utvecklingen sker otroligt snabbt och ställer oerhörda utmaningar på oss som företag, förklarade David Eriksson.

Utmaningar för kreativa näringar

Kompetensförsörjning är en sådan utmaning, menade han, och varnade för att Sverige kan dräneras på duktiga kreativa människor om inte förutsättningar skapas för att ge dem utrymme i landet. Andra utmaningar ligger i att kunna bygga fungerande nätverk av företag och entreprenörer, att hitta nya sätt för att jobba med teknik och innovation, samt att hitta ett system där immateriella rättigheter kan skyddas så att människor kan leva på sina idéer, eftersom det i den nya industrin sällan finns produkter som går att skydda med patent.

Förutom David Eriksson och Roger Stighäll fick också många andra representanter från Västerbottens digitala kreativa näringar äntra scenen för korta anföranden. Peter Kopelman, tidigare vd för Microsoft Sverige och numera ledare för konstnärligt campus vid Umeå universitet, berättade om det samarbete som sker mellan Umeås konstnärliga utbildningar. Sofia Anner, vd för Kreator, berättade om den kreativa atmosfär som uppstår när företagare inom digitala medier arbetar tillsammans. Emanuel Dohi, från Dohi Sweden, Martin Wiklund, InfoTech Umeå, och många fler hann också berätta om sin verksamhet antingen från scenen eller vid de olika montrar som ställts upp i de två utställningsrummen.

Människorna det allra viktigaste

Kanske var det alla dessa och många fler som Chris Heister, landshövding i Västerbotten, tänkte på i sitt anförande.

— Det allra viktigaste är människorna. Vi har en sådan koncentration i Västerbotten av kreativa människor som bär på idéer, slog Chris Heister fast.

Landshövdingen berättade också att hon redan bjudit in till kommande samtal om hur de kulturella och kreativa näringarna ska kunna utvecklas, inte minst med tanke på att Umeå blir Europas kulturhuvudstad 2014. I de samtalen kommer även näringsminister Maud Olofsson och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth att delta vilket kan vara en garant för att Västerbotten som region får en fortsatt stark ställning också hos regeringen.

Arrangörer för Västerbottensdagarna är bl a Västerbottens läns landsting, Region Västerbotten och Länsstyrelsen. 

Västerbottensdagarna på Grand Hôtel
Sofia Eriksson, projektledare för projektet Gistech i Lycksele, och Johannes Karlsson, forskare från Umeå universitet som jobbar med projektet Digital djurpark på Lycksele djurpark. Under Västerbottensdagen på Grand Hôtel presenterade man det nya projektet inom vilket man bland annat vill placera ut små webbkameror och sensornätverk i bärbuskar runt om i Västerbotten. På så sätt kan den som vill över internet följa hur bären mognar. Tanken är att bärplockare i Thailand och Kina ska kunna gå in på webbsidan för att följa hur bärsäsongen ser ut. Projektet hoppas man kunna påbörja sommaren 2011.

Västerbottensdagarna på Grand Hôtel
Hela arbetsgruppen bakom projektet Gistech som vill placera ut webbkameror i bärbuskar runt om i Västerbotten. Från vänster: Sofia Eriksson, Gistech, Eva Wiberg, Lycksele kommun, Johannes Karlsson, Digital djurpark, Jonas Bäckström, ChartIKS, Beatrice Bäckström, ChartIKS och Linda Algotsson, IGIS.

 

Västerbottensdagarna på Grand Hôtel
Kenneth Bodin från Umeåföretaget Algoryx visade lärplattformen Algodoo som underlättar för skolelever att förstå fysikens krafter. Daniel Alinder, Plakat, lyssnar.

 

Västerbottensdagarna på Grand Hôtel
Lars Stenlund från Vitec och Martin Wiklund, InfoTech Umeå, deltog under Västerbottensdagen.

Text och foto: Mikael Hansson