Johannes Nylund är grundare av Service Node.

Han vann ett aktiebolag

Johannes Nylund är Umeåbon med missionen att förbättra service- och underhållsbranschen med sin produkt Service Node. I veckan vann han ett aktiebolag värt 50 000 kronor i Storuman.

– Det känns fantastiskt bra! Särskilt då juryn i sin motivering utsåg min pitch till den bästa. Det är erfarna affärsmänniskor och att de tror på mig ser jag som ett kvitto på att jag är på rätt väg, säger Johannes Nylund, Service Node.

Han var en av 93 tävlande i AB Västerbottens affärsidétävling. Tolv gick vidare till att grillas av juryn i Storuman tidigare i veckan. Av dessa utsågs fem vinnare: Maria Eriksson från Vännäs, med sitt lokala bärföretag, Owen Lawes från Umeå med Move by Bike, som startar en budfirma, Jessica Holmgren från Sorsele, som i sitt bemanningsföretag för tolkservice tänker ta till vara språkkompetens hos invandrare. Och så Johannes Nylund från Umeå, med sin startup Service Node.

Sa upp sig
För ett år sedan steg han in på inkubatorn Uminova Innovation med en idé om att förenkla och förbättra service- och underhållsbranschen. Han hade sagt upp sig från jobbet som säljare på ett telecomföretag, frustrerad över att själv inte kunna utveckla produkten efter kundernas behov. Så han skapade en egen.

– Det är en enorm skillnad. Nu kan jag erbjuda en produkt som är i linje med den utveckling som pågår i världen och göra de justeringar och vidareutvecklingar som kunderna efterfrågar.

Förenkla underhåll
I korthet handlar det om en servicenod som installeras vid apparater och i miljöer som behöver underhåll, så att informationen om dessa lätt kan delas till alla som det berör.

– Det kan till exempel vara en hiss. Alla som har behov att ha koll på när eller hur ofta det utförts underhåll på hissen kan enkelt dela den informationen digitalt, i stället för att all rapportering sker via loggböcker i papper, förklarar Johannes och fortsätter:

– Vaktmästaren läser av servicenoden med sin telefon, då finns informationen registrerad och nåbar för såväl kunden som arbetsgivaren via nätet. Vem som helst kan också göra en felanmälan via noden.

Första kunderna
Produkten är än så länge en prototyp, men utvecklingen pågår för fullt, bland annat med hjälp av ett annat startup-bolag – Strativ – som också sitter på Uminova Innovation. Redan i sommar kommer Service Node att tas i bruk av sina första kunder, ett företag som jobbar med hissar anpassade för personer med rörelsehinder och en lokal fastighetsägare.

– Just nu ser jag mest fram emot mötet med mina första nöjda kunder och att se hur den här produkten underlättar deras arbete, säger Johannes Nylund.

Tävlingen AB Västerbotten arrangeras av Västerbottens Handelskammare och ett antal företag. Huvudsponsorer är Sveaskog AB, Vattenfall AB, Inlandsinvest AB, Länsförsäkringar Västerbotten, Acon AB, Boliden AB, Swedbank och PWC.


Text av: Hanna Kangassalo

Publicerad: 17 mars, 2016



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Hanna Kangassalo

17 mars, 2016