Stina Lantz och Linda Krondahl från Ignite Sweden.
Stina Lantz och Linda Krondahl från Ignite Sweden.

Här får startups möta stora bolag

I veckan får unga startups möta stora bolag när Ignite Sweden North arrangeras i Umeå. Fler och fler företag vill samarbete med startups.

Sveriges entreprenörsanda hyllas över hela världen och lyfts fram som ett lysande exempel på hur startups och etablerade företag kan samverka. Ignite Sweden arbetar med startups som med nya idéer och innovationer möter framtiden genom att utveckla nya affärsmodeller och tekniska lösningar.

Onsdag 28 november arrangeras Ignite Sweden North i Umeå då stora företag får möta startups från norra Sverige.

– De startups vi jobbar med är inte här för att bara få ytterligare en investerare. Istället hittar vi samarbeten mellan startups och storföretag där kunskap, erfarenhet och möjligheten att utveckla en idé till ett fullskaligt företag är i fokus, säger Stina Lantz, projektledare Ignite Sweden.

Sedan 2017 har Ignite arrangerat möten mellan 55 stora bolag som ABB, Scania, Alfa Laval och Siemens, med över 255 innovativa startups.

Ovärderligt sätt att mötas

Uminova Innovation är en av fem inkubatorer som är samarbetspart till projektet Ignite Sweden.

– Ignite är verkligen ett fantastiskt projekt som har skapat en mötesplats och en metodik för storbolag och startups att träffas. Förra måndagen fick vi bevis på hur lyckat dessa matchningar har varit för båda parter! Ser fram emot vad det kan leda till för de 10 bolag som ska träffa startups på onsdag på Ignite North i Umeå. Totalt kommer det att vara närmare 90 st kvalitativa möten, säger Maria Olofsson, projektledare på Uminova Innovation.

– Våra startups behöver på ett tidigt stadium komma i kontakt med sina potentiella kunder och genom Ignite Sweden kan man få tillgång till stora bolag som annars är svåra att nå. Det är helt enkelt ett ovärderligt sätt att träffa rätt person på ett större bolag, och de kan vara nästan omöjliga att komma åt om man inte har rätt kontakter. Ignite är så mycket mer än de event som anordnas på olika orter runt om i Sverige, man signar helt enkelt upp för att bli matchad rätt under hela året, fortsätter Maria Olofsson.

Partnerskap på önskelistan

Många stora företag tror traditionellt att det primärt är kapital som efterfrågas bland startups. Men enligt 78 procent av de startups som deltagit vid Ignite Swedens event under 2018, rankas strategiska samarbeten med stora företag högst. Det är möjligheten att validera produkter och tjänster samt hitta nya kunder som efterfrågas mest och inte kapital.

– Med ökad möjlighet till samverkan ökar också innovationsgraden. Det är spännande att se hur fler stora företag tar in startups som leverantörer för att utvärdera dem som vilket företag som helst. Det visar tydligt hur viktiga unga företag är för traditionella industriföretag, fortsätter Stina Lantz.

Tänka nytt

Fler och fler företag får upp ögonen för att samarbete med startups. Det är inte längre ett sätt att köpa in ny teknik och kreativitet, utan ett viktigt verktyg för att bidra till innovation. Startups är ofta en bidragande faktor för att få större företag att jobba med disruptiv förnyande innovation istället för att endast lösa de problem och utmaningar kunderna efterfrågar.

– Jag är övertygad om att fler etablerade företag har mycket att vinna på att hitta samarbeten med startups. Det lägger grunden för den digitala utvecklingen och blir ett ultimat verktyg för att bryta traditioner och fortsätta utvecklas, säger Stina Lantz.