Uniaden
Ansvariga den nya interaktiva katalogen till Uniaden är Karin Nilsson-Helander, Emilott Lantz, Henrik Hansson och Fredrik Nordell.

Hellre digitalt än papperskatalog om studenterna får välja

Den tryckta papperskatalogen går i graven när studenterna inför mässan Uniaden vill bli mer miljövänliga och hellre få information interaktivt via datorer och smarta telefoner.

Nyligen skrev vi här på InfoTech Umeå om
dagspressens övergång från tryckta papperstidningar till digital media. En liknande utveckling sker inom många andra områden. Resebolagens turistbroschyrer läggs upp på internet, telefonkatalogen blir sökbar digitalt och allt fler företag väljer att ge ut sina årsberättelser enbart på nätet.

Flyttar från papper till internet

Studenterna vid Umeå universitet väljer nu att gå samma väg när de arrangerar
Uniaden, vilket är Sveriges bredaste och Norrlands största arbetsmarknadsdag för studenter. Mässan ger studenterna vid Umeå universitet tillfälle att få träffa över 100 företag och myndigheter för att knyta kontakter och få en inblick i hur arbetsmarknaden ser ut. Genom åren har alla företag och arrangemang kring Uniaden presenterats i en mycket tjock och fullspäckad papperskatalog men från och med detta år väljer man att flytta informationen till internet.

– Det finns en stor efterfrågan från företagen på en webb-baserad katalog. Man tror att studenterna ska kunna förbereda sig bättre inför mässan med en sådan, förklarar Emilott Lantz, katalogansvarig för Uniaden, en av de många studenterna som jobbar med mässan.

Interaktiv katalog på nätet

Basen för den webb-baserade katalogen är som tidigare information om samtliga utställare på mässan. Men med hjälp av Henrik Hansson, Karin Nilsson-Helander och Fredrik Nordell, alla tre studenter på civilingenjörsprogrammet för Interaktion och Design, har man även valt att göra katalogen interaktiv så att varje student ska kunna
skapa sin egen högst personliga katalog
utifrån de företag var och en är särskilt intresserad av. Den individuellt utformade katalogen kan sedan sparas ned i pdf-format för att läsas på datorn eller i en smartphone.

– Många studenter har en smartphone idag så det innebär att de kan ha med sig sin egen katalog i den när de besöker mässan, säger Emilott Lantz.

Viktiga miljöskäl

Tillgängligheten och interaktiviteten är viktig i den nya webb-baserade katalogen, men de miljömässiga skälen har också varit viktiga. Emilott Lantz menar att Uniaden nu kan bli mer miljövänlig när man inte trycker katalogen och därigenom slipper slänga en mängd exemplar som aldrig delas ut.

– Katalogen trycktes förra året i 2000 ex, och de delas ju ut en vecka innan mässan vilket innebär att alla 2000 ex har ett bäst-före-datum på en vecka, sen är det dags för soptippen. Inte särskilt miljövänligt med andra ord, menar Emilott Lantz, som tror att man valt rätt väg när man nu satsar på en digital katalog istället för en i papper.

 

Uniaden
Emilott Lantz och Henrik Hansson, ansvariga för den nya katalogen inviger den webb-baserade katalogen med att klippa röda bandet. Som var ett fysiskt band, denna gång.

 

Uniaden
Många studenter valde att komma till invigningen av nya digitala katalogen för Uniaden.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 19 januari, 2011



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

19 januari, 2011