Annika Lidne
Internetstrategen Annika Lidne utmanar med tolv heta trender när 200 deltagare samlas på Kulturens hus i Luleå för Internetworlds Webbdagar.

Heta trender utmanar på webbdagar

Annika Lidne utmanar deltagarna på Webbdagen i Luleå. Den som fortfarande har ett hotmailkonto får skaffa sig en skämskudde i sommar, utbrister hon. Som alternativ presenterar hon istället tolv heta trender att haka på.

När Internetworlds Webbdag angör Luleå som en av fem städer i Sverige (de andra är Stockholm, Malmö, Göteborg och Växjö) samlas kommunikatörer och marknadsförare från norra Sverige för att få en aktuell överblick av de viktigaste digitala trender som påverkar näringslivet just nu.

Det är för tredje året i rad som tidningen Internetworld kommer till Luleå och liksom tidigare år presenteras programmet av chefredaktör Magnus Höij. Bland föreläsarna märks Niklas Myhr, professor inom sociala medier på Chapman University, Sara Althini, marknadschef på Casall, konverteringsexperten John Ekman och Tomas Bennich, expert inom mobila trender.

Hetast på nätet

Men först ut på scen är Annika Lidne, online strateg, som tagit på sig uppgiften att beskriva vad som är hetast på nätet år 2013.

– Vi är i ett oerhört disruptivt läge, menar Annika Lidne med ett trendriktigt begrepp. Själv förklarar hon ordet dispruption med något omvälvande och utmanade som förändrar en hel marknad. Som exempel nämner hon när Apple lanserade sin telefon och sände chockvågor genom hela den traditionella mobilbranschen.

Med allvar i blicken tittar hon så ut över de 200 deltagarna och frågar:

– Hur skulle ni göra om det hände på er marknad?

Kartbild inför framtiden

Det är just så hon vill att de tolv exemplen på trender hon radar upp ska fungera. De ger en kartbild inför framtiden som utmanar och skapar eftertanke med idéer som deltagarna på Webbdagen kan ta med sig tillbaka till de organisationer och företag där de arbetar med kommunikation och marknadsföring.

I snabb takt radar Annika Lidne sedan upp de tolv trenderna.

Molntjänster regerar, slår hon fast och uppmanar deltagarna att undersöka hur de kan leverera bättre och billigare med molntjänster, kanske skapa helt nya affärsmodeller?

Möjligheten att koppla samman tjänster med API:er är också något som fler bör hålla koll på, menar hon.

– API:er är idag ett marknadsföringssätt även för dig som säljer skruvar och muttrar, påstår ANnika Lidne.

Mobilt fortsatt stark trend

Mobilt är också en fortsatt stark trend, enligt Annika Lidne, och då handlar det inte bara om mobiltelefoner. Alla enheter och uppkoppladeprylar som människor bär med sig är intressanta, och det gäller att ha koll på vad den senaste tekniken kan komma att innebära.l

– Hur skulle ni göra för att synas i Google Glass?, frågar hon utmanande för att få deltagarna att lyfta blicken från den närmaste vardagen.

Rörliga bilder ger nya möjligheter

Sociala medier där användningen exploderar bland 50-plussare är ytterligare en trend liksom rörlig bild på webben.

– Börjar ni jobba med video så kommer det att synas bättre än text, hävdar Lidne och förklarar att det ännu finns en tom lucka inom detta område. Den som nu börjar använda video kommer därför att märkas mer än andra.

Träningstrend

Träningstrender som ryms inom begreppet Quantified self är ytterligare något att ha koll på. Det handlar om den ökande tekniken för att mäta allt vi gör, inte minst när det handlar om träning. Antal steg, dokumenterade löprundor och digitala träningsdagböcker har slagit igenom hårt under senaste åren och kommer inte att minska, enligt Annika Lidne.

–Jobbar ni med träning, hälsa och vård så måste ni titta på quantified-trenden.

Trender inom handel

Crowdsourcing och P-Commerce är ytterligare två trender att hålla koll på som kommer att förändra ekonomier och handel. Crowdsourcing är spännande, menar Lidne, efter det  innebär ett nytt sätt att lansera produkter eftersom man redan vid insamlandet av bidrag skapar en efterfrågan.

Bokstaven P i P-Commerce är också något att hålla ögonen på.

– P står för participatory. Hur skapa handel där kunderna bidrar väldigt mycket?, är ytterligare en fråga som Annika Lidne vill att deltagarna ska ta med sig hem.

Trenden Growth hacking handlar om datadriven marknadsföring och cyberwar är också något som långt fler måste ha kolla på.

– Cyberattacker blir allt mer vanliga. Be aware om ni har känsliga ritningar, varnar Annika Lidne.

Nya organisationer

Den sista trenden Lidne lyfter fram är kanske den mest utmanande. Den handlar om vikten av att våga omorganisera, att bryta nya vägar inom den verksamhet man står rotad i.

– De gamla organisationskartorna fungerar inte längre, slår Annika Lidne fast och med det så har deltagarna som samlats i Kulturens hus i Luelå fått en hel del att ta med sig hem och fundera vidare över.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 3 juni, 2013



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

3 juni, 2013