David Eriksson
"Design betyder mer än någonsin", säger David Eriksson från digitala upplevelsebyrån North Kingdom. Till höger syns de guldlejon som delas ut vid Cannes Lions, North Kingdom har sedan tidigare ett flertal på sin segerhylla. Bilderna tagna vid tidigare tillfällen.

Historisk framgång för North Kingdom

Skellefteåföretaget North Kingdom kammade hem flera vinster i festivalen Cannes Lions där årets bästa reklam utses.

Cannes Lions kallas ibland för reklam-VM och anses av många som den mest prestigefulla tävlingen inom reklam och marknadsföring. North Kingdom, med kontor i Skellefteå, Stockholm och Los Angeles, har genom åren haft flera stora framgångar i tävlingen där de vunnit både guldlejon och silverlejon. Men årets insats slår alla tidigare framgångar.

North Kingdom har bidragit med sin kunskap till hela tre internationella kampanjer som vann priser, nämligen REI / Venables, Bell &Partners – Optoutside, Netflix / BBH – House of Cards, samt Beats by Dre – Straight Outta Compton.

– Design betyder mer än någonsin. I en tid när upplevelser är allt är vi mycket stolta över att ha bidragit med användarupplevelser till tre av årets mest omtalade kampanjer. Priserna visar hur design inte bara förbättrar produkter och tjänster utan även driver fram innovativ marknadskommunikation, säger David Eriksson, kreativ ledare och medgrundare av North Kingdom, på företagets webb.

Se trailer nedan för Straight Outta, en av kampanjerna som North Kingdom vann pris för.