Thingmap

Hittar kunder direkt på startup-dag

SPECIAL: INTERNET DISCOVERY DAY Redan efter de första fem minuterna får Thingmap sin första kund. Startup-arrangemanget Internet Discovery Day blir en framgång för företaget som vill göra det lättare att hitta kompetens i olika nätverk.

– Thingmap hjälper dig att snabbt hitta personer i ditt nätverk som du behöver komma i kontakt med, säger Tor Sandén, som tillsammans med Melisande Middleton grundat Thingmap.

– Vi siktar på organisationer som har fler än 100 medlemmar, har du tusen, tiotusen eller hundratusen så är det omöjligt att hålla koll på vilken kompetens alla har. Men Thingmap hjälper dig att identifiera den i ditt nätverk som är mest relevant för dig.

Det är en riktig strid ström av investerare, tänkbara kunder och andra startups som rör sig i lokalen och Tor Sandén och Melisande Middleton har fullt upp med att hinna berätta för alla som vill höra om deras produkt.

– Redan efter de fem första minuterna fick vi en kund som har över 3000 medlemmar och vill använda sig av Thingmap i sin organisation, säger Melisande Middleton och berättar att de fick kontakt med flera kunder som gärna vill använda deras produkt.

– Att få flera kundorganisationer redan här betyder mycket för oss, säger Melisande Middleton.

Pitchavdelning

Thingmap var även med under dagen i en särskild pitchavdelning där utvalda startups fick träffa investerare för att presentera sin produkt eller tjänst.

– Jag pratade med ett tiotal investerare från Sverige, Finland och Tyskland på bara någon timme. Och flera av dem ville gå vidare och hålla kontakt, säger Melisande Middleton.

Thingmap är idag ett av inkubatorföretagen hos Uminova Innovation, som också gett stöd till att företaget ska kunna vara med på Internet Discovery Day.

– Uminova Innovation är viktiga för oss. Det är de som har tipsat oss om Internetdagarna och ger oss stöd för att vara här, säger Melisande Middleton.

Text och foto: Mikael Hansson