Hon vann Content Centrals novelltävling

Content Centrals novelltävling är avgjord och vinnare är Marita Hallenberg Linkruus, Stockholm, vars bidrag En plats att dö på vann bland 275 bidrag.

Content Central har nyligen lanserat en digital tjänst för att hjälpa frilansjournalister att sälja sina artiklar till redaktioner. En del av detta är att slå ett slag för novellskrivandet, något som många journalister ägnar sig åt, enligt Joachim Ljungquist, grundare av Content Central.

InfoTech Umeå bad prisvinnaren Marita Hallenberg Linkruus via mejl svara på några frågor om tävlingen där hon vann en Macbook Air.

Hur hittade du Content Centrals tävling?
Det var i slutet av juli, efter semestern. Minns inte exakt hur det var men jag tror att någon delade länken på Facebook.

Vad handlar din novell om?
Om att ofrivilligt dras med i något man inte kan förutse konsekvensen av. Man kan möjligen också säga att den har en twist som bygger på att vi alla drar slutsatser utifrån de erfarenheter vi har. Mer specifikt: ett svenskt par på en speciell resa.

Skriver du ofta?
Jag försöker skriva varje dag.

Vad ska du göra med vinsten?
Skriva mera :).

Hitta material på sajten 

För Content Central är novelltävlingen en del av att uppmärksamma berättandets betydelse och visa på vilka möjligheter redaktioner har i att hitta material på sajten.

– Vi vill arbeta med alla typer av innehåll som är intressanta för medier, även rörlig bild. Under sommaren valde vi att genomföra en novelltävling eftersom vi tycker att storytelling är intressant och att just novellskildringar innebär speciella utmaningar. Tyvärr bli antalet tidningar som publicerar noveller allt färre, men vi har en tanke och en plan. Många lokala morgontidningar har under sommaren en deckarföljetong – där vill vi slå ett slag för att istället ha noveller, berättar Joachim Ljungquist.

– Sedan är det väldigt många journalister som också är författare – och vi har redan märkt att vi fått kontakt med nya journalister som anslutit sig till tjänsten. Detta just tack vare novelltävlingen.

– Vi är mycket nöjda över att ha fått in 275 bidrag med minimal marknadsföring. Sedan är det förstås också väldigt kul att vi har fått många positiva mail från deltagande författare som lovordar oss för en väl genomförd tävling, att de fått värdefull feedback och att vi har visat dem stor respekt. Det gör att man blir glad i själen!, konstaterar Joachim Ljungquist.

Fått bra gensvar

Content Central har mött stort intresse för sin digitala tjänst där frilansjournalister kan lägga upp sina artiklar så att redaktioner runt om i landet lättare kan hitta dem.

– Content Central öppnade vi för medierna förra veckan och vi tycker att vi har fått ett bra gensvar, även om vi har en hel del kvar att göra. Närmaste veckan kommer vi att skicka ut hundratals användarkonton till redaktioner. Dessutom har vi under veckan fått ett femtiotal nya frilansjournalister, varav några är riktigt intressanta och kända namn, berättar Joachim Ljungquist.

För att berätta om de olika erbjudanden som Content Central har kommer en särskild tidning att skickas till Sveriges alla redaktioner under september.

Content Central har under drygt ett år haft sitt kontor hos Uminova Innovation som inkubatorföretag. Nu går företaget in i nästa fas och samtidigt flyttas huvudkontoret till nya kontorslokaler i Utopia-huset i centrala Umeå, tillsammans med digitala mediebyrån Dohi Sweden.