Gisela Edendahl
Gisela Edendahl, IBM Sverige, berättar om hur IBM allt mer lyfter in startups i sin verksamhet.

IBM lyfter fram startup-företag

Genom att föra samman startup-företag och stora teknikbolag vill IBM hitta nya lösningar på dagens samhällsutmaningar.

IBM:s allt större samarbete med startup-företag var ett av inslagen som mötte ett dussintal it-ledare från norra Sverige när de nyligen gästade IBM Client Center i Paris. Under ett intensivt tvådagars program fick gruppen möjlighet att ta tempen på IBM:s teknik för e-hälsa, smarta städer, energi, e-handel, molnhantering, utbildning, blockchain och Internet of Things.

Resan till IBM Client Center i Paris arrangerades av Atea i Umeå och var en del av nätverket Digital ledarskapsforum som Atea samlar i norra Sverige några gånger varje år.

Startup-företag möter IBM
En röd tråd under dagarna var hur startup-företag idag allt mer blir en del av IBM:s verksamhet, något som, Gisela Edendahl, IBM Sverige, betonade.

– Vi fokuserar mycket på ekosystem där vi vill föra samman startups med teknikbolag och leverantörer. De väletablerade företagen och organisationerna bidrar med erfarenhet och trygghet, startup-företagen med flexibilitet, nytänk och hastighet. IBM har länge jobbat med samtliga aktörer och agerar navet i mitten för att få ihop helheten, säger Gisela Edendahl.

På så sätt kommer det idag in nya influenser i IBM, menar hon.

– Det är en förändring på gång inom IBM och det har varit så en längre tid. Vi jobbar idag mer med ekosystem av aktörer såsom startup-företag, business partners, oberoende mjukvaruutvecklare (s k ISVer) med flera och har idag mer av en entreprenörsanda i ett väletablerat bolag, säger Gisela Edendahl.

Hackathon
Ett exempel hon nämner är ett världsomspännande hackathon som IBM ordnade internt inom företaget 2016. Alla anställda erbjöds att delta i en lagtävling för att ta fram nya innovationer. Sammanlagt deltog 70 000 medarbetare i olika team och 250 000 var med för att rösta fram vinnarna. Från Sverige vann ett lag som med drönare fotade potatisfält för att med bildanalys kunna upptäcka sjukdom bland plantor.

Gisela Edendahls franska kollega Marc Fiammante, Europe SWG Solutions Chief Architect, arbetar vid IBM Client Center i Paris. Även han menar att IBM idag präglas av ett startup-tänkande och han lyfter fram IBM Academy of Technology som ett exempel.

Marc Fiammante

Vi har idag ett startup-tänkande som går igenom hela IBM, säger Marc Fiammante, IBM Frankrike.

Ständig innovation
IBM Academy of Technology är en prestigefull organisation inom företaget som sedan 1989 samlar några av IBM:s främsta teknikexperter till årliga träffar där de diskuterar teknikutveckling och nya utmaningar. När Marc Fiammante valdes in i akademin för närmare 30 år sedan var det på livstid, något som idag är helt omöjligt, förklarar han. Med dagens snabba teknikutveckling måste ledamöterna hela tiden visa att de hänger med, meriter från förr väger inte lika tungt.

– Tidigare var deltagarna invalda på livstid. Men det har vi ändrat på. Kan du inte längre bidra så får du lämna, vi måste ha ständig innovation, förklarar Marc Fiammante.

Just detta, menar han, är ett tecken på hur IBM idag, trots sin storlek, vill vara disruptivt och föränderligt.

– Vi har idag ett startup-tänkande som går igenom hela IBM, säger Marc Fiammante som bekräftelse på Gisela Edendahls kommentar.

Scale Zone
Ett av IBM:s senaste initiativ kring startups är Scale Zone som invigdes i början av februari hos IBM Client Center i Paris. Här har IBM samlat elva startup-företag som under sex månader får möjlighet att samverka med stora teknikbolag kring Internet of Things. I Scale Zone kommer startup-företagen få ta sig an utmaningar och frågor som teknikbolagen står inför. Syftet är att kunna leverera en snabbt skalbar lösning som de stora teknikbolagen kan införliva i sin verksamhet.

Eller som Gisela Edendahl uttrycker det:

– Vi fokuserar på ekosystem där vi vill föra samman startup företag med teknikbolag och leverantörer, det blir en ’win-win’ för samtliga och en möjlighet för startup-företag att växa sin affär.

Studiebesök vid IBM Client Center, Paris.

I studiebesöket vid IBM Client Center i Paris deltog en grupp it-ledare från norra Sverige tillsammans med IBM-medarbetare. Från vänster: Torgny Söderqvist, IBM, Anders Hjalmarsson, Umeå Energi, Mats Nordenback, Örnsköldsvik kommun, Mats Berggren, Umeå Energi, Jens Danielsson, Örnsköldsvik kommun, Simon Dahl, Instrube, Maria Olofsson, Uminova Innovation, Sören Berglund, Umeå universitet, Mikael Östberg, Instrube, Henrik Sjöstrand, IBM Sverige, Fredrik Östman, Atea, Andreas Rix, Alltele, Lars-Åke Lovetén, Jörgen Winqvist, Atea, Gisela Edendahl, IBM Sverige.