evry131121_06.jpg
Glada deltagare på Evrys kunddags. Från vänster: Sven-Ove Lindström, Bostaden, Krister Lundström, Evry, Patrik Gustavsson, Grenholms Kylservice, Maria Karlsson, Kaj Johansson Åkeri, Ingrid Johansson, Bostaden, och Håkan Holmström, Bostaden.

Inspiration och möten när Evry ordnar kunddag

It-bolaget Evry har slagit samman sina kontor i Umeå och Skellefteå till ett enda bolag. Det har gjort företaget starkare och bredare än någonsin, menar Stig Rönnblom, under Evrys årliga kunddag som samlade hundratalet deltagare till Skellefteå.

Ett hundratal kunder och anställda möttes nyligen i Skellefteå för Evrys årliga kunddag. 15 olika pass uppdelade på sex sessioner gav deltagarna tillfälle att lära sig mer om Evrys verksamhet men också ta del av trender inom it-området.

Det här var också en av de första gångerna som de två Evry-bolagen i Umeå och Skellefteå fick presentera sig som ett och samma bolag efter att företagen nyligen slagits ihop. Stig Rönnblom, vd för det nya större gemensamma bolaget, menar att det gjort att företaget aldrig varit starkare.

Starka sidor

– Vårt kontor i Skellefteå har sina starka sidor inom affärsprocesser medan Umeå främst svarar för gränssnitt och det tekniska, berättar Stig Rönnblom.

– Det ger ett värde i att vi nu slår ihop dessa två delar. Vi får en bredare leverans gentemot våra kunder, säger Stig Rönnblom.

I Skellefteå har Evry ett 50-tal medarbetare, varav hälften arbetar med drift och support, medan de övriga jobbar som konsulter. I Umeå finns ett tjugotal medarbetare inom konsultverksamhet.

– Det här är nionde året som vi bjuder in till kunddag i Skellefteå, och vi har med fler kunder än någonsin från Umeå, konstaterar Stig Rönnblom.

Evry kunddag 131122
Många tillfällen till nya kontakter gavs under Evrys kunddag. 

Koll på dokument

Bredden på dagens seminariepass är stor. Vid ett av passen deltar Håkan Holmström, it-chef från kommunala bostadsbolaget Bostaden i Umeå. Han beskriver riskerna som en organisation ställs inför när kunskap om systemen endast finns bevarat i medarbetarnas minne. För att undvika en sådan situation har Bostaden valt att samarbeta med Evry om ett ledningssystem baserat på SharePoint.

– Vi får struktur på dokumenten, ett ärendehanteringssystem och en kvalitetssäkring, säger Håkan Holmström.

Global installation

Lars Östergren, Komatsu Forest, berättar under ett annat seminarium om hur företaget bygger upp en ny global mall baserad på Microsoft Dynamics AX. Implementering av affärssystemet sker i Komatsus säljbolag i Sverige, Tyskland, England, Finland, Norge, Australien och Brasilien. Resultatet räknas hem i förbättrad kundnytta och sänkta administrationskostnader för kunderna.

– Men det här är inget it-projekt. Det är ett affärsutvecklingsprojekt, betonar Lars Östergren.

– Vi går mot standardisering, hemsnickrat är fel. När vi har samma lösningar kan vi få ett bra supportsystem. Vi måste ha samma begrepp i hela systemet för maskiner och artiklar. Heter det harvester så är det vad det heter, säger Lars Östergren. 

Stig Rönnblom menar att det är mycket värdefullt att på detta sätt få föra vidare erfarenheter från kundernas vardag.

– Vi vill gärna ha kunder som berättar hur de gjort. Det är alltid inspirerande, säger Stig Rönnblom.

Möte med elittränare

Eftersom kunddagen hålls på Skellefteå Kraft Arena avslutas arrangemanget lämpligt med middag i ishallens restaurang och match mellan Skellefteå AIK och Leksand. Under middagen tar sig Skellefteå AIKs tränare Bert Robertsson tid för att komma in med ett uppvärmningssnack inför kvällens match. Ett uppskattat inslag, helt klart, som avslutas med många frågor från deltagarna om taktik, tabelläget och vilka spelare som är heta för tillfället.

Därefter kom kanske dagens enda bakslag då AIK förlorade med 1 – 2. Men det kommer ju, som någon konstaterade, alltid nya matcher.

Evry kunddag 131122
Under ett av seminarierna lyssnades intensivt på trender inom mobilitet.

Conny Björnehall Evry kunddag 131122
Conny Björnehall, Evry, föreläste om affärsdrivande strategier för mobilitet och visade på de utmaningar som smarta telefoner och surfplattor ställer företag inför.

Uld Heström och Lars Östergren vid Evry kunddag 131122
Lars Östergren, Komatsu Forest, berättade om hur företaget standardiserar sina affärsprocesser på ett globalt plan med Microsoft Dynamics AX. 

Thomas Johansson och Håkan Holmström Evry kunddag 131122
Thomas Johansson, Evry, och Håkan Holmström, IT-chef på Bostaden, berättade om det ledningssystem som Bostaden infört för att strukturera dokument och ärendehantering.

 

Evry kunddag 131112
Stig Rönnblom, vd Evry i Skellefteå och Umeå, samlar in visitkort för vinstlotteri vid middagen. Från vänster Ulrika Forsberg, Bosch Rexroth, Stig Rönnblom, Evry, Åke Eriksson, Bosch Rexroth, Mats Nilsson, Evry och Johan Lundquist, Västerbottens läns landsting.

Bert Robertsson, Thomas Andersson och Stig Rönnblom Evry kunddag 131122
Bert Robertsson, ansvarig tränare för Skellefteå AIK, gav en uppskattad inblick i hockeylagets taktik och spel. Till höger Thomas Andersson, it-chef på Komatsu Forest, och Stig Rönnblom, vd för Evry i Skellefteå och Umeå. 

Text och foto: Mikael Hansson