Johanna Björklund och Niklas Jansson
Johanna Björklund och Niklas Jansson från Smart Video deltar på Sting Day.

Internationell investerarelit möter svenska startups

Smart Video från Umeå finns på plats när 150 investerare från 11 olika länder kommer till Stockholm för att möta några av Sveriges hetaste startups.

För sjunde året i rad kopplas ett 60-tal av Sveriges hetaste startups samman med 150 investerare från 11 länder. Halvdagseventet Sting Day attraherar investerare från hela världen till Stockholm för att träffa de senaste stjärnorna på den svenska startuphimlen.

Smart Video
Smart Video från Umeå är ett av bolagen som blivit inbjudna av affärsinkubatorn STING ,Stockholm Innovation & Growth, att vara med under dagen med monter och speed dating. Intensiteten är mycket hög. Det är trångt i lokalen på hotell Birger Jarl där entreprenörerna inte har mycket större utrymme att röra sig på än vad en rollup tar. Men trängseln ger också en känsla av möjligheter. Att inleda samtal med investerare eller kanske blivande samarbetspartners är något som sker naturligt.

– Det är en verkligt seriös blandning av investerare och entreprenörer här. Alla kommer med sin bit. Tillsammans kan vi förhoppningsvis skapa något riktigt stort, säger Johanna Björklund, vd och en av grundarna av bolaget.

Johanna Björklund

Trångt i gången när Johanna Björklund från Smart Video tar sig fram i trängseln på Sting Day.

Digital video
Smart Video har sin grund i Umeåföretaget Codemill som levererat digitala videolösningar till stora internationella kunder som BBC och the Guardian News and Media i snart tio år. Med erfarenheter från detta arbete har bolaget Smart Video knoppats av med en produkt riktad mot e-handelsföretag och publicister.

Smart Video har som mål att bli ett internationellt tillväxtbolag. Att vara med på Sting Day är ett viktigt steg på den vägen.

– Vi har blivit utvalda bland ett stort antal andra företag. I förväg fick vi pitcha för en tuff jury och det gav resultat i att vi blev utsedda att vara med, berättar Niklas Jansson, medgrundare av Smart Video.

Flyger in investerare
De företag som liksom Smart Video finns med på Sting Day kan räkna med stora möjligheter att knyta kontakt med investerare.

– Det flyger in duktiga investerare från London, Schweiz och hela Europa hit. Att få möjlighet att träffa dem är fantastiskt bra för oss, säger Niklas Jansson, innan han förflyttar sig till en annan lokal för lite fördjupad speed dating med några investerare.

Höga krav
Pär Hedberg, grundare och VD på STING, har höga krav på deltagarna.

– Inget annat startup-event har lika hög densitet av kvalificerade investerare. Vi vill hjälpa svenska startups att bygga relationer med värdefulla personer – något som är avgörande för deras tillväxt. Eventdeltagarna måste kunna bidra med något konkret till våra entreprenörer: smarta pengar, pilotprojekt eller utvecklingssamarbeten, säger Pär Hedberg.

Pär Hedberg

Pär Hedberg, vd och grundare av Sting Day, vill gärna se svenska lovande startups möta internationella investerare.

Dagen arrangeras av affärsinkubatorn STING (Stockholm Innovation & Growth) för sjunde året i rad. Eventets syfte är att stödja unga svenska innovativa startups så de kan bygga internationella tillväxtbolag.