Martin Wiklund
Martin Wiklund, grundare av Sportswik, får nu chans att pröva hur företaget står sig i internationell konkurrens.

Nystartat Umeåföretag satsar internationellt

Nästa Umeåföretag att ta steget ut i världen är Sportswik. Som ett av tio svenska startup-företag har det utsetts att vara med i Born Global-programmet. En vecka i Silicon Valley, USA, står bland annat på programmet.

(Uppdaterad)
Born Global
är en satsning som ger unga svenska startup-företag ett första steg till internationella affärer. Företaget
Sportswik
grundades av Martin Wiklund, känd sportprofil, bland annat som fotbollsspelare i Umeå FC, och it-konsult i Umeå som också under en tid varit projektledare för Infotech Umeå.

Sportswik vill göra alla på en idrottsmatch med en smartphone till en reporter. Företaget lanserade 2014 en ny app som gör det enkelt att rapportera från matcher och idrottsarrangemang på alla nivåer. Föräldrar, kompisar och ledare kan alla vara med och fota och filma från matcher, rapportera mål och göra matchreferat.

Internationella möjligheter

Det finns stora internationella möjligheter för denna tjänst, menar arrangörerna för Born Global-programmet som nu vill att Sportswik ska testas globalt.

– Det vi vill få ut av programmet är framförallt att få ta del av den erfarenhet som de fem erfarna coacherna som är kopplade till programmet har skaffat sig både från sin tid som entreprenörer och nu som investerare. Att få deras input, feedback och att kunna bolla utmaningar och möjligheter med dom är ovärderligt för att undvika misstag och snabbare kunna växa vårt bolag, berättar Martin Wiklund i ett mejl direkt från Silicon Valley.

– Eftersom vår målgrupp ser väldigt liknande ut och det som är intressant att följa kring en idrottsmatch med mål, matchhändelser, bilder och videoklipp är detsamma runt om i världen är vår tjänst naturligt gångbar på en internationell marknad.

Fler marknader globalt

– Just nu har vi cuper och medlemmar i Sverige, Norge och Finland, och vårt mål är såklart att sprida till många fler marknader. Men man måste också se till att man är redo att jobba på många marknader samtidigt innan man ger sig iväg.

Martin Wiklund berättar också att Sportswik innan sommaren tagit in ett par miljoner i riskkapital från Almi Invest och en affärsängel. Det har gett möjlighet att öka takten och företaget har precis anställt en ny utvecklare.

– Vi har nu drygt 22 000 medlemmar, ett par cuper varje vecka, och nya cuper och lag som vill använda Sportswik hela tiden. Så det händer jättemycket roliga saker och vi hinner knappt med att ta vara på alla möjligheter som öppnar sig. Men det är ju ett bra problem att ha, konstaterar Martin Wiklund.

Efter en första vecka i Silicon Valley kommer Sportswik och de övriga nio bolagen att under hela hösten fram till jul träffa erfarna entreprenörer och finansiärer för att få hjälp med att diskutera affärsmodeller och framtidsplaner.

Metoderna som används under programmet är utvecklade av lärare vid Stanford University och Chalmers i samarbete med entreprenörer i Silicon Valley och Sverige. Programmet har varit igång sedan 2012 och hittills har drygt 50 startup-företag varit med. Från Västerbotten har tidigare Codemill, Elastisys, Delbar, Content Central och Nuiteq varit med i Born Global-satsningen.

 

Text och foto: Mikael Hansson.