Jessica Nylund
Jessica Nylund driver internethandel i nätbutiken Supercat.

Internethandel en lönsam affär

Internethandeln tar fart i Västerbotten. Cyberphoto och Rapunzel skördar framgångar men också mindre uppstickare som Supercat med produkter för kattägare finner sin marknad på nätet.

Internethandeln går framåt i Sverige och det gäller även Västerbotten. Säkrare betalsystem, snabbare leveranser och även nya smarta telefoner har ökat viljan att handla över internet, menar Posten
i en rapport. Men mobilerna skapar också utmaningar om vilka tekniska plattformar som nätbutikerna ska satsa på.

Löshår och kameror

De stora aktörerna inom internethandeln har fått många rubriker den senaste tiden. Rapunzel som säljer löshår över nätet med bas i Umeå har 2012 en omsättning omkring 85 miljoner kronor, men siktar, enligt vd Ida Backlund, på 500 miljoner inom fem år.

Cyberphoto, också med säte i Umeå, har år efter år prisats som en av Sveriges bästa fotobutiker på internet och omsätter de senaste fyra åren över 200 miljoner kronor årligen.

Mindre företag hittar sin marknad

Men marknaden ger också utrymme för många mindre företag, ofta med enbart en eller två anställda. Här finns exempelvis Handla Digitalt från Umeå som i det närmaste fyrdubblat sin omsättning från 2,5 miljoner kronor 2008 till 9,3 miljoner 2011. Företaget har, enligt egen uppgift, Sveriges bredaste sortiment av kikare och kikarsikten och hittar sina kunder bland fågelskådare, jägare och naturintresserade.

Blingit.se har sitt säte i Holmsund utanför Umeå med en nätbutik för smycken och accessoarer. 2011 öppnade Blingit sin verksamhet och redan ett år senare omsatte näthandeln 5,8 miljoner kronor.

Nischad mot kattägare

Supercat
med ägaren Jessica Nylund har också lyckats inom sin nisch med produkter för kattägare. På bara två år har företaget nått en omsättning på 2,2 miljoner kronor och har nu flyttat ut från inkubatorn BIC till egna lokaler. Under februari har Jessica Nylund också varit i Florida, USA, på den stora mässan Global Pet Expo för att få mer inspiration och kanske hitta nya partners och designers av kattprodukter att samarbeta med.

För BIC Factory har Jessica berättat om sin resa till att bli entreprenör och starta internethandel. Här nedan återfinns en del av intervjun,
här finns hela intervjun.  

Vad gör dig till en bra entreprenör?
Min obotliga optimism, min otroliga envishet blandat med en stor dos tidsoptimism. Jag har en stark tro på vad jag gör och jag brukar säga att "allt löser sig – frågan är bara hur".

Vem är din förebild inom entreprenörskap?
Min BIC Board (rådgivande styrelse) bestående av Simon Nordberg, Barnens Hus, Pernilla Johansson, Congenial och Stefan Lindgren, Cyberphoto, har varit en stor pepp. 

Hur tycker du det är att vara företagare i Umeå idag?
Riktigt bra, de flesta av mina kunder finns i södra Sverige men jag trivs så bra i Umeå och då är det häftigt att man kan driva Supercat från Umeå och samtidigt serva kunder i hela landet på ett bra sätt.

Vilka är dina karriärtips för att lyckas som entreprenör?
Uthållighet, uthållighet, uthållighet, speciellt i uppstartsfasen. Fråga mycket och många om allting och glöm inte bort att ha roligt på vägen!

Vad är det bästa med att vara egen istället för anställd?
Jag får styra över min egen dag, min egen tid och mina egna sysslor. På ett sätt är jag mer bunden än jag varit vid en anställning med alla miljoner sysslor man har som egenföretagare – kundservice, fotograf, webbansvarig, skyddsombud, vaktmästare, säljare, ekonom, chef, men friheten att välja själv väger ändå upp för det.

Vad tror du är viktigast för att våga ta steget och starta eget?
Rätt stöd och kunskap vid rätt tillfälle. Ibland behöver man någon som kan ge en liten knuff över tröskeln, kanske är det över tröskeln till det där mötet med Entreprenörcentrum, med BIC eller med banken. Någonstans måste man börja fråga och börja nysta i det här med företagande. Det är så många som går med drömmarna men som aldrig riktigt kommer till skott – det är inte så svårt som man tror, man måste bara våga börja någonstans och självklart krävs det en stark tro på vad man vill göra!

Text och foto: Mikael Hansson