Jan-Erik Moström avhandling

Jakob ger sociala medier ett ansikte

Västerbottens Folkblad har öppnat en bloggportal och bland de nya bloggarna finner vi Jakob Mjöbring som med sina inlägg följer utvecklingen av sociala medier.

Komatsu Forest finns på Youtube,
Ica Ålidhem på Facebook
och
Umeå Energi på Twitter. Allt fler företag och organisationer ser möjligheterna i sociala medier och vill gärna pröva de nya kanalerna. 

Lägligt kommer därför
Jakob Mjöbrings nya blogg om social masskommunikation
där du kan läsa inlägg om att Facebook numera har över 900 miljoner användare, hur hashtaggar fungerar på Twitter och den nya hajpen kring senaste sociala medie-kanalen Pinterest. Samarbetet mellan Västerbottens Folkblad och Västerbottens Kuriren innebär att några av bloggarna dubbelpubliceras, det gäller exempelvis politikerbloggare som kommunnalråden Anders Ågren och Lennart Holmlund. Men Jakob Mjöbrings blogg om sociala medier återfinns enbart på Folkbladet.

Infotech Umeå bad Jakob, som till vardags är kreativ ledare på kommunikationsbyrån Plakat, berätta om syftet bakom bloggen.

Infotech Umeå: Vad vill du med bloggen om sociala medier?
Jakob Mjöbring:

Huvudsyftet är att få folk nyfikna på sociala medier för att de ska börja använda det, först och främst professionellt i sin verksamhet, men gärna också privat. Jag tycker att det tillför en dimension både till dina affärer och till ditt privata liv, som jag tror många kanske missar. Jag tycker överlag att vi i Umeåregionen ligger lite efter på det här området, det vill jag gärna bidra till att ändra på.

Vad kommer du att skriva om?
JM:

Främst om hur man kan använda sociala medier, både i sitt yrkesliv och privat, men också lite mer allmänt om vad som händer på nätet som jag tycker det hör till allmänbildningen att veta. Jag är ju dessutom ganska besatt av marknadsföring i alla dess former, så jag kommer garanterat att halka in på det också mellan varven.

Vem tycker du ska följa din blogg?
JM:

Min tanke är faktiskt att jag ska försöka lägga mig på en nivå så att alla kan få utbyte av den, oavsett hur mycket man kan om ämnet sedan tidigare, vilket givetvis är svårt. Men utan att vara för högtravande har jag faktiskt ett folkbildande syfte i huvudet när jag skriver. Jag vill att vi alla i Norrland ska bli bättre på att utnyttja de möjligheter som nätet ger oss idag. Det är där affärer, politik och påverkan sker idag, är vi inte där är vi inte med. Och är vi där har vi hela världen som åhörare.

Här finns
Jakob Mjöbrings blogg.