Jonas Sandström
Jonas Sandström, 19 år, tänker bli en av Umeås nya företagare och internet är en självklarhet i hans företagsidé.

Jonas är nästa generations företagare

Jonas Sandström, snart 20 år, är en av Umeås unga blivande entreprenörer. För honom är sociala medier och internet en självklar del av det företag som han är på väg att starta upp.

Unga entreprenörerJonas Sandström har flyttat ner från Lycksele till Umeå. På universitetet har han vid
institutionen för informatik
börjat läsa kurser i webbprogrammering och programkod. Nu vill han fylla på med bokföring och marknadsföring och även om han fortfarande är ung har han redan en affärscoach vid
Uminova Innovation, som är en inkubator för nystartade företag.

– Att ha en affärscoach är kanske det mest effektiva sättet att lära sig starta ett eget företag. Det är mycket bättre än att försöka läsa sig till kunskap, säger Jonas Sandström.

Jobbar från stadens caféer

Vi har stämt möte på Waynes Coffee. Här finns det gratis trådlös uppkoppling och även om han inte vill gå så långt att han kaller caféet för sitt kontor så sitter han där mycket ofta och jobbar.

– Vi är flera stycken som finns här med våra laptops. Det är ganska socialt och jag tror det är bra för caféet också. Det får fler kunder på så vis, förklarar Jonas Sandström.

Jonas vill jobba med webbutveckling och han menar själv att det finns många företag som har fastnat i gamla hemsideupplägg. Man har helt missat de nya möjligheter till social kommunikation som dagens internet ger möjlighet till. Sådana företag vill han hjälpa så att de kan ta nästa steg ut på nätet.

Jonas Sandström 

Jonas Sandström blir överlycklig när han ser reklam för en affärsgalleri som satsar på Facebook-kontakt med sina kunder.

 

Internet en nödvändighet

För Jonas är det en självklarhet att finnas på Twitter, Facebook, LinkedIn och att ha en egen blogg. Han förstår inte riktigt hur han skulle kunna driva ett företag och göra sig ett namn om han inte hade dessa kanaler.

För att förklara vrider han runt skärmen på sin laptop och visar en kommentar som kommit in på
den blogg som han driver. Det är från en person som arbetar med sociala medier hos en stor telefonoperatör. Mannen skriver att han läst Jonas senaste blogginlägg  och tipsat om det till en kollega i Spanien som menar att Jonas tankar är ”brilliant”.

– Jag skriver ju bloggen på engelska och det gör att jag når ut längre, förklarar Jonas Sandström, samtidigt som han betonar att hans eget företag främst kommer att jobba inom Sverige.  

Kontakter över hela världen


Twitter kallar sig Jonas för NoMoreLater, han skriver ofta sina inlägg på engelska och även där har han ett växande antal personer från olika delar av världen som följer honom. Här finns folk från Detroit, Los Angeles, London, Melbourne, Filippinerna, Schweiz, Indonesien och en mängd andra platser i världen förutom så klart alla de svenskar som följer hans inlägg. 

– Snöbollseffekten är extremt stor på Facebook och Twitter, säger Jonas Sandström, väl medveten om att kontakterna på internet kan ge honom kunder och uppdrag.

Men även om Jonas Sandström har många internationella kontakter så är det i Umeå som han just nu främst vill arbeta. Han
finns självfallet på Facebook
och nu senast har han också startat en fanpage på Facebook,
Unga entreprenörer Umeå, som på bara några veckor samlat 57 medlemmar. Jonas ser det som ett sätt att bygga nätverk för att ge unga som honom själv en mötesplats och ett bollplank för att testa olika idéer om att driva företag.

– Ge först så får du tillbaka, säger Jonas. Han tror på nätverk och vill samla goda krafter omkring sig så att idéer och inspiration kan flöda fram och tillbaka.

Geotaggning nästa affärsidé

Vid cafébordet intill sitter en ung kille och en tjej, ockås de med en uppslagen laptop. Caféets trådlösa nätverk servar dem alla.

Jonas kommer tillbaka till att det borde vara självklart med gratis trådlös uppkoppling på fler ställen i en stad som Umeå. Han menar att caféer och uteställen också borde satsa på geotagging. Genom att få kunderna att meddela på Facebook, Twitter och i positioneringstjänster som Gowalla att de sitter på caféet kan det bli en snackis på nätet och därigenom locka ännu fler att komma just till det stället. Det inbjuder också fler till att bli stamkunder då man kan erbjuda fördelar till de som ofta ”checkar in” på caféet.

– Jag har ingen färdig affärsplan för upplägget men jag är säker på att den som satsar på detta kommer att göra vinst, säger Jonas Sandström.

Så föddes åter en ny idé hos honom. Han samlar på dem och de som håller bäst kommer säkert att finnas med i bygget av det nya företaget.

Text och foto: Mikael Hansson