Jonas Lundin
Jonas Lundin, konsultchef på Hi5, tror på företagets nya metod för att utveckla kundernas verksamhet.

Jonas på Hi5 blickar mot lösningen

När Hi5 i Umeå erbjuder it-stöd för ledningssystem vill man inte bara sälja in ett nytt system. Man vill utmana sina kunder i att våga tänka nytt kring hela sin verksamhet.

Konsultbolaget Hi5
är inne i en starkt växande fas. På bara ett par år har man gått från 18 till 30 anställda och i höst fyller man på med ytterligare två nya medarbetare. Men man blir inte bara fler, man vill också pröva nya effektivare sätt att jobba. Under våren 2012 har därför ledningsgruppen och projektledare inom Hi5 satt sig på skolbänken för att utbilda sig inom Solutions Focus, som ger ett arbetssätt man är mycket nöjd med.

Fokus på lösningen

Kort innebär Solutions Focus att allt utvecklingsarbete framför allt fokuserar på lösningen, inte på problemen. Tillsammans med kunden går man igenom vad som är bra och vad som bör bevaras. Samtidigt sätter man upp tydliga mål på vad man vill uppnå när förändringen genomförts.

– Istället för att utgå från hur man jobbar idag och vilka problem man ser i det har vi verktyg som ger en mer direkt väg till lösningen och ett sätt att snabbt sätta igång arbetet som leder i den riktningen, förklarar Jonas Lundin, konsultchef på Hi5.

– Vi kommer nära de medverkande personerna och de får en bra bild över vad de har och vad de vill uppnå. Det ger ett snabbare sätt att hitta vad som fungerar och vad man vill i framtiden, fortsätter han.

It-stöd som fungerar

En av de kunder som fått pröva det nya sättet att arbeta är Lulebo, ett av landets största allmännyttiga bostadsföretag med en omsättning på drygt en halv miljard kronor. Antalet anställda uppgår till ett 70-tal personer och bolaget äger 11 000 lägenheter. För att klara skötsel och underhåll av en sådan stor verksamhet krävs ett väl fungerande it-stöd. När Lulebo skulle byta ut sitt gamla system fick Hi5 i Umeå uppdraget.

För Hi5 är det viktigt att det it-stöd som de levererar inte bara blir en hyllvärmare utan ett riktigt stöd för hela verksamheten. Ledningssystemet ska vara en aktiv plats där de anställda jobbar i vardagen och hittar allt de behöver som mallar för avtal och offerter, pensionspolicy och checklistor för vad som gäller vid inköp av exempelvis vitvaror, som det handlar om för ett fastighetsbolag.

– Inte minst underlättar det nya systemet för ny personal och sommarvikarier, säger Jonas Lundin.

Passar olika branscher

Det it-stöd för ledningssystem som Hi5 tagit fram har ett brett användningsområde och passar många olika branscher. Martinsons Träbroar med sina krav på arbetsmiljöfrågor och regler kring brobyggen använder det liksom träningsanläggningen IKSU med alla tusentals träningsvilliga besökare som kommer till lokalerna dagligen. 

Även om det rör sig om helt skilda verksamhetsområden så finns det alltid ett stort behov av förbättrat kvalitetsarbete, något som Jonas Ludin menar att deras it-stöd för verksamheten klarar av på ett bra sätt.

Text och foto: Mikael Hansson