Jag vill veta-kampanj

Kampanj om barn som brottsoffer ger finalplats

Med en kampanj om barn som brottsoffer har kommunikationsbyrån Plakat nominerats till ansedda Svenska Publishing-Priset i kategorin Digitalt – offentlig sektor.

Barn är också brottsoffer, ta bara nätbrott, sexuella övergrepp, våld i skolan och hemma. Men ofta vågar barn inte berätta, och de vet inte sina rättigheter.

Det är bakgrunden till informationskonceptet ”Jag vill veta” framtaget av kommunikationsbyrån Plakat i Umeå tillsammans med Brottsoffermyndigheten. ”Jag vill veta” har nu nominerats till Svenska Publishing-Priset 2015.

– Det här är ett av de viktigaste uppdragen i byråns historia. Att det nu uppmärksammas med en finalplats i ansedda Svenska Publishing-Priset känns därför extra bra, säger Anna-Karin Nilsson, vd på Plakat.

Svenska Publishing-Priset är en årlig jurybedömd tävling för film, webbplatser, tidningar, tidskrifter m m. Plakats tävlingsbidrag ”Jag vill veta” återfinns i kategorin Digitalt – offentlig sektor.

– Den röda tråden i kommunikationen är att det är okej att berätta, du är inte ensam, det finns vuxna att prata med. Både design och texter är paketerade för att barn och unga enkelt ska kunna ta till sig budskapet. Vi vet nu att det fungerar, säger Ulf Hjerppe, informationschef på Brottsoffermyndigheten.

Webbplatsen
www.jagvillveta.se
– som ligger ute sedan sommaren 2014 – är utvecklad för att fungera för tre målgrupper: 4-7 år, 8-13 år och 14-17 år. Det går även utmärkt att ta del av innehållet i mobiltelefonen som är barns främsta kommunikationsverktyg.


www.jagvillveta.se
finns bl a spel för de yngsta och korta filmer anpassade för instagramformatet. I konceptet ingår också en barnbok som skickats till bibliotek och förskolor över hela landet. Webbplatsen är utvecklad av Teknikhuset och barnboken framtagen av författaren och illustratören Stina Wirsén.