elevdavid.jpg
David Dufweke går tredje året på International Baccalaureate-programmet, Östra Gymnasiet i Umeå. Han är en av alla gymnasieelever som fått egen bärbar dator.

Klassrum utan gränser

Med datorn har David Dufwekes klassrum blivit större. Numera har han kontakt med elever både i Finland och England för att diskutera skolarbeten och samarbeta.

Davie Dufweke är en av alla Umeås gymnasieelever som får en egen bärbar dator av sin skola. Läs om hela
projektet med elevdatorer.

David Dufweke går sista året på International Baccalaureate (IB) på Östra Gymnasiet. All undervisning är på engelska och utbytet med skolor i andra länder är stort eftersom IB-programmet är internationellt. För Davids klass innebar det att de i årskurs två reste till Vasa i Finland och under tredje året till Canterbury i England för att träffa elever från andra IB-program.

Ett klassrum på Facebook

I samband med besöken skaffade sig David nya vänner på Facebook. Ett tiotal elever från England och hela klassen från Finland finns nu på hans vänlista. Eftersom alla IB-program har samma upplägg på studierna kan David nu diskutera sina skolarbeten med de andra eleverna.

Kontakterna håller han igång via internet och för David har Facebook blivit en förlängning av klassrummet där han bollar idéer med sina vänner i Finland och England.

– Fördelen är att man kan brainstorma med andra. Under mitt specialarbete bollade jag idéer med en elev från Vasa. Då fick jag flera uppslag till min uppsats på 4000 ord om gott och ont i Sagan om ringen, berättar David Dufweke.

– Jag har också gjort en presentation i teorikunskap och då frågade jag en tjej i Canterbury hur det gick för henne och det var intressant. Eftersom IB är så internationellt kan man diskutera skolgången med andra, det är väldigt roligt, fortsätter David.

Pluggar på bussen

David är mycket positiv till att skolan ger bärbara datorer till eleverna och han menar att det ger en mängd  fördelar och nya sätt att arbeta. Hans dagliga bussresor mellan Vännäs och Umeå har till exempel blivit mer meningsfulla, menar han. Varje dag sitter David två timmar på bussen och tidigare har det varit timmar då han bara lutat sig tillbaka och slöat. Men nu med en bärbar dator i knäet ägnar han tiden åt att arbeta med skoluppgifter. De två extra pluggtimmarna är mycket värdefulla eftersom det, enligt honom själv, är hög studietakt på IB-programmet.

Davids kontakter med lärare har också blivit enklare. Via programmet Fronter får han numera kommentarer av sina lärare när han skriver uppsats.

– Vi gör så att vi börjar med att lägga upp en first draft som läraren kommenterar. Sedan lämnar vi in en second draft och därefter en final, berättar David Dufweke som tycker det är ett bra system för att få till bättre uppsatser.

– Man har väldigt bra kommunikation med lärarna. Det är så lätt att kunna ta upp sin dator och bara skriva.

Undervisning på Youtube

För David och hans klass har Youtube också blivit en möjlighet att lära sig mer. Han berättar att en av lärarna visade en film där professor Hans Rosling med statistiska bilder pekade på hur förhållanden mellan fattiga och rika länder förändras.
 
– Youtube är inte bara ett underhållningssystem. Där finns också instruktionsfilmer, man kan analysera videos och våra lärare uppmuntrar oss att använda det.

Själv har han tillsammans med en klasskompis lagt ut en leranimation på Youtube som de gjort som redovisning av ett arbete utifrån en roman de läst.

Själv menar David Dufweke att datorn slår tv många gånger om.

– Tv är passivt och dator är aktivt. Tv är monolog och datorn är dialog. Med datorn kan man kontrollera mycket mer. Om man använder Youtube kan man pausa och slå upp ord man inte förstår eller om de börjar prata om något ämne kan man gå in på Wikipedia och kolla upp det. Det är inget man kan göra med tv, det gör man bara med datorn.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 9 mars, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

9 mars, 2010