Kung Fury mer visad än både Zlatan och Avicii

Filmen Kung Fury har på bara två veckor visats över 15 miljoner gånger på Youtube. Det gör den mer populär än Volvos omtalade reklamfilmer med Zlatan och Avicii.

Bakgrunden till Kung Fury har Infotech Umeå följt med många artiklar. Filmaren David Sandberg från Umeå fick igång en enorm succé på kampanjsajten Kickstarter, en succé som gav 4,3 miljoner kronor i insamlade medel till att skapa en 30 minuter lång film och polishjälten som reser tillbaka i tiden för att kämpa mot Kung Fu-nazister.

Sedan filmen släpptes på Youtube 28 maj har den nu, fjorton dagar senare, haft över 15 miljoner visningar.

Slår både Zlatan och Avicii

Det innebär att den har setts av långt fler än exempelvis den omtalade Volvo-reklamfilmen med Zlatan Ibrahimovic som visats 5,5 miljoner gånger, eller Volvos film med artisten Avicii som visats 3,5 miljoner gånger.

En bit kvar är det dock till Volvo Trucks reklamfilm Epic Split med Jean-Claude Van Damme som i dagsläget har 79 miljoner visningar. Den filmen har dock legat ute på Youtube i över 1,5 år, den hade premiär i november 2013. Så Kung Fury har fortfarande tid på sig att slå också den filmen. 

Nämnas kan att Umeå Energis film Living with lag också nått stor framgång på Youtube med 5,8 miljoner visningar.

Till den enorma succén som svenska Pewdiepie har på Youtube med sina filmer där han spelar dataspel är det dock ett stort steg. Pewdiepie har när detta skriva 37 filmer med fler än 15 miljoner visningar.