Magnus Bråth
Magnus Bråth deltar under InfoTech Umeås dag om sökmotoroptimering.

Lär ut konsten att komma högst på sökmotorerna

Att hamna högst upp bland sökningarna på Google, Bing, Yahoo och andra sökmotor är eftertraktat. Många försöker lära sig knepen men konkurrensen är hård. Magnus Bråth vet, men så jobbar han också dagligen med frågan.

Inom branschen kallas det för sökmotoroptimering, ofta förkortat som SEO, från engelska begreppet Search Engine Optimization. Att intresset är stort märks när InfoTech Umeå bjuder in till ett seminarum den 23 maj för att gräva djupare i området. Deltagarlistan fylls snabbt på när närmare 130 anmälda från företag, organisationer och myndigheter vill vara med och lära sig mer.

Under dagen medverkar föreläsarna Magnus Bråth som driver Brath AB, en byrå inriktad på sökmotoroptimering, och Markus Renström, global chef över hela Yahoos sökmotoroptimering.

Inför föreläsningen bad InfoTech Umeå Magnus Bråth berätta lite mer om sin verksamhet. Efter ett antal år i Stockholm och utomlands är han nu tillbaka i sin gamla hemstad Örnsköldsvik. 

Berätta lite om din bakgrund. Vad har du gjort och varför blev det just sökmotoroptimering, SEO?
Magnus Bråth:
Jag började med SEO 2005-2006 för att på ett billigt sätt marknadsföra andra produkter jag hade, ganska snart visade sig att det var sökmotoroptimering som var den bra produkten och det blev starten till företaget Sökmotorkonsult. Då det företaget köptes av killarna som startade Pineberry tog det fart på allvar. Förutom att vara med och starta upp Pineberry har jag i huvudsak arbetat med de allra mest konkurrensutsatta segmenten, framför allt poker och casino där jag jobbat med i princip alla framgångsrika varumärken.
 
Vad är det med SEO som lockar dig?
Magnus Bråth:
Jag är en tävlingsmänniska, jag drivs av att vara bäst och i SEO blir det så tydligt, en sökresultatsida är ju egentligen inget annat än en topplista.

Hur upplever du det är att driva den här typen av företag i Örnsköldsvik?
Magnus Bråth: Örnsköldsvik har förändrats mycket sedan jag bodde här senast, det är en stad med mycket mer framtidstro än tidigare och synen på entreprenörskap är väldigt mycket mer positiv än för 15 år sedan. En SEO-byrå kan man dessutom mer eller mindre driva var som helst. Vi satsar ganska hårt på att hitta lokala och regionala kunder och där är det också mycket mindre konkurrens.

Om du skulle peka ut ett par saker som gör dig till den du är. Vad i ditt jobb är du bäst på?
Magnus Bråth:
Huvudanledningen att jag är där jag är idag är de många timmar jag lagt ner. De första åren snittade jag på 13-14 timmar sju dagar i veckan, det var ingen annan mig veterligen som gjorde det och därför gick det väldigt fort framåt för mig. Att alltid slåss om förstaplatsen även i de mest konkurrensutsatta segmenten gör dessutom att man får en annan förståelse, du lär dig mycket mer mellan andra och förstaplatsen än du gör på hela vägen dit.

Om jag är tvungen att välja något jag är bra på så är det förståelsen, jag är bra på att se hur och varför resultaten blir som de blir.

Tre råd till någon som vill jobba med SEO?
Magnus Bråth:
1. Det allra viktigaste är att experimentera, det finns idag inga utbildningar som kan kvalificera dig för ett jobb utan du måste lära dig själv.
2. Att gå på SEO-snack i Stockholm och mingla är rätt sätt för att komma i kontakt med alla som anställer i branschen, i princip alla företag av någon storlek finns där och det är lätt att få prata ett tag.
3.  Tro inte på allt du läser, rykten sprider sig som en löpeld i den här branschen.

Tre råd till någon som ska anlita en SEO-konsult?
Magnus Bråth:
1. Sök på deras varumärke. Där flyter saker upp till ytan.
2. Leta viktiga sökord, ett SEO-bolag som inte syns på de större sökorden är en kock som inte äter sin egen mat.
3. Kom ihåg att det är din sajt, det ska vara du som har sista ordet. För det behöver du veta allt vad konsulten gör och du behöver vara i kontroll över eventuella beslut.

Förutom Magnus Bråth deltar även


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 23 maj, 2013



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

23 maj, 2013