Joachim Ljungquist
Joachim Ljungquist, grundare av Content Central som bygger ny marknadsplats för frilansjournalister.

Lättare för frilansjournalister att sälja artiklar

Det ska vara enkelt för frilansjournalister att sälja sina artiklar. Samtidigt ska tidningsredaktioner snabbare kunna hitta nya reportage. Det är målet för Content Central som lanserar en helt ny säljkanal för frilansjournalister.

I tider då det blir allt svårare för många frilansjournalister att sälja in sina artiklar till redaktioner öppnar nystartade
Content Central
en marknadsplats där journalister och medier kan mötas.

Grundare av Content Central är Joachim Ljungquist som själv arbetat både som frilansare och som chefredaktör för tidningar. Med lång erfarenhet från mediebranschen vet han hur svårt det kan vara för en journalist att nå ut med sitt material. Med den nya tjänsten vill han nu ge frilansjournalister möjlighet att sälja sina reportage, artiklar och annat redaktionellt material till fler medier i Sverige.

– Med hjälp av oss kan frilansare nå nya målgrupper som de kanske inte tänkt på eller inte hunnit bearbeta, säger Joachim Ljungquist.

Funktionen som Content Central erbjuder känns igen från bildbanker på internet där fotografer lägger upp bilder som tidningar och annan media kan köpa. Skillnaden är att på Content Central rör det sig främst om artiklar och textmaterial.

Frilansjournalisten bestämmer

– Frilansarna som lägger upp sitt material bestämmer allting själva. De kan välja vilka regioner i landet som får köpa materialet, vilka villkor som gäller och till vilket pris, förklarar Joachim Ljungquist.

Men det är inte bara frilansarna som kommer att vinna på den nya tjänsten, menar han, utan även mediehusen och tidningsredaktionerna. Med Content Central kommer det att bli lättare att snabbt få tag på innehåll under dygnets alla timmar, inte minst för de redaktioner som inte har TT som leverantör.

– TT är enda stora aktören på marknaden idag men levererar material enbart till cirka 200 tidningar i Sverige. Men det finns upp mot 10 000 tidningar och tidskrifter, och samtliga har behov av redaktionellt innehåll, säger Joachim Ljungquist.

Mervärde för läsarna

För läsarna kommer den nya tjänsten också att innebära ett mervärde, menar Ljungquist. Han nämner biorecensioner som ett exempel där TT endast erbjuder en och samma på en film och att dessa då förekommer i en mängd tidningar.

– Genom att många olika frilansare istället kan bidra med sitt material kommer vi säkert att ha fem, kanske tio, olika recensioner av samma film. Tidningarna kommer att få en större mångfald att välja ur och hitta en recension som passar just deras nisch. Det kan vara tonalitet, en manlig eller kvinnlig recensent eller kanske en mer djuplodande recension, säger Joachim Ljungquist.

Tidig starthjälp via inkubator

För utvecklingsteamet bakom Content Central har det tagit ungefär ett år av intensivt arbete att få sajten färdig. Via inkubatorn Uminova Innovation fick man en tidig starthjälp med affärscoacher som gav stöd med affärsmodell, kundanalys och val av marknad. En av de stora utmaningarna har varit att få in kapital för att täcka utvecklingskostnaderna men det har också varit ett intensivt arbete med att förankra idén ute på marknaden och ringa in de behov som frilansare och redaktioner har.

– Vi har träffat omkring 130 tidningar och över 100 frilansjournalister för att få veta hur de vill att vi bäst ska kunna hjälpa dom. Intresset har varit väldigt stort, säger Joachim Ljungquist.

Vunnit flera priser

Redan innan lanseringen har Content Central fått en hel del uppmärksamhet. Företaget vann första pris i Sverigefinalen av Venture Cup 2013 och utsågs samtidigt till Sveriges representant i den globala tävlingen Creative Business Cup som avgjordes i Danmark.

Vid Åre Kapitalmarknadsdagar i början av 2014 kom Content Central dessutom på en andra plats i en tävling för unga tillväxtföretag anordnad av Almi.

Nu står företaget inför sitt första riktigt stora prov när sajten precis lanserats och de första frilansjournalisterna ansluter sig och börjar lägga upp sitt material.

Text: Mikael Hansson, Foto: Edel Puntonet