Lockar gymnasieelever med it och media

Det är stort intresse för it-utbildningar, spelutveckling och programmering när 3 000 gymnasieelever besöker Umeå universitet. På plats finns även it-branschen för att berätta om vad som väntar efter utbildningarna.

När 3 000 gymnasieelever gästar Umeå universitet för en informationsdag om utbildningar finns också flera företag med för att berätta om livet efter utbildningar. Det visar sig vara ett lyckat grepp när representanter från Paradox, Codemill, Cinnober, SVT och Soja film sida vid sida med ansvariga från universitetet berättar om utbildnings- och yrkesval.

I Humanisthuset på Umeå universitet har it- och medieutbildningar tillsammans med företagen ställt upp montrar och intagit lärosalar för att berätta mer om de val som väntar. Frågorna om utbildningarnas innehåll från gymnasieeleverna är många, men också nyfikenheten om vad som väntar efteråt.

Slut sittplatser

– Det var helt fullt i hörsalen när vi berättade om Digital medieproduktion. Elever fick stå upp efter väggarna, säger Karin Danielsson Öberg, ansvarig för den treåriga utbildningen Digital medieproduktion.

Lika fullt är det när Jerry Eriksson från institutionen för datavetenskap i en annan lokal informerar om datavetenskap. Också här tar stolarna slut och många vill veta mer. Är utbildningen på svenska? Måste man kunna programmera innan? Gör man praktik? Ska man programmera i C eller C++ eller C-sharp? Vad kan man jobba med efteråt?

Spelutveckling lockar

Christofer Stegmayr
Christofer Stegmayr, från spelstudion Paradox Arctic i Umeå, berättade om livet för en spelutveckare.

I ett rum bredvid möter Christofer Stegmayr från Paradox och Emilott Lantz, Codemill, ett 60-tal gymnasieelever som väljer att djupdyka i frågor om spelutveckling. 

Christofer Stegmayr tar tillfället i akt att punktera ett antal myter. Nej, utvecklarna hackar inte kod hela nätter (”vi har seriösa kontorstider”), nej, vi tjänar inte miljarder (”men det är en helt okej lön”), nej, det är inte bara för grabbar (”vi jobbar hårt för att få fler tjejer till branschen”).

Men han bekräftar också ett antal sanningar. ”Ja, vi sitter med senaste tekniken”, och ”ja, det är kreativt och utmanande”, och ”ja, vi har direktkontakt med spelarna, det är bra för vi kan då få veta vad de vill ha”.

Många yrkesroller

Att dagens avancerade spel bygger på många olika yrkesroller kan Christofer Stegmayr också berätta. Grafiker, interaktionsdesigner, ljudtekniker, speldesigner, programmerare, testare är några av grupperna som han går igenom.

Efter att Emilott Lantz fyllt på med spelprojekt som Codemill varit delaktiga i tar Karin Danielsson Öberg och Thomas Mejtoft vid. De är båda ansvariga för utbildningar och visar för gymnasieeleverna de olika vägval som finns i olika data- och it-utbildningar.

Välj efter intresse

– Men kom nu ihåg att välja efter ditt intresse, och välkommen med din ansökan, avslutar Thomas Mejtoft den intensiva genomgången på drygt 30 minuter.

Så öppnas dörrarna och iväg strömmar eleverna för att hinna till fler informationspass. Några vill veta mer om Systemvetenskap eller Beteendevetenskap med it-inriktning, andra skyndar sig till en hörsal för att få veta mer om civilingenjörsutbildningar.

Sammanlagt finns det över 100 informationspass att välja mellan under informationsdagen. Från Umeå med närområde deltar närmare 1 400 elever och dessutom har totalt 31 bussar kommit med 1 600 elever från övriga Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland.

Så visst blir det trångt under vissa pass och när tårta till alla ska serveras för att Umeå universitet fyller 50 år då tjocknar det riktigt ordentligt kring tårtborden. För den som vill veta mer om utbildning och yrkesval finns mycket att hämta under en dag som denna.

Infodag Umeå universitet
José Luis Sanchez, student på Masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier, och Amanda Sandahl, student på Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer, finns beredda för att berätta om sina utbildningar.

 

Jerry Eriksson, datavetenskap
Sittplatserna tar slut när Jerry Eriksson från Institutionen för datavetenskap berättar om programmering och vägval inom datavetenskap.

 

Infodag
Spelutveckling lockar och även här tar sittplatserna slut.

 

Zack Holmgren
Zack Holmgren läser Teknisk datavetenskap och gör sitt examensarbete på spelstudion Paradox i Umeå. Här får han visa spelet Magicka 2.

 

Moa frygell
Moa Frygell har tidigare studerat kulturjournalistik vid Umeå universitet. Nu är hon tillbaka för att berätta om sitt jobb på Sveriges Television.

 

Helena Lindvall, Studentcentrum, och Agnetha Frick, Informatik
Helena Lindvall, Studentcentrum, och Agnetha Frick, studievägledare på Informatik, tar ett lunchpass med inbjudna yrkes- och studievägledare för att dessa ska få mer kunskap om utbildningar när elever vill veta mer.

 

Thomas Mejtoft och Fredrik Georgsson
Glada över att informationsdagen fungerar så bra är Thomas Mejtoft, ansvarig för civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, och Fredrik Georgsson, institutionen för datavetenskap bland annat med arbetsuppgifter att knyta kontakt med näringslivet.

 

Infodag med tårta
Umeå universitet fyller 50 år och det firades med tårta till alla. Ett mycket uppskattat inslag på eftermiddagen. 

Text och foto: Mikael Hansson