Sara Winqvist, CGI

Lokal stolthet viktigt för CGI

It-bolaget CGI flyttar fram positionerna i Umeå och Örnsköldsvik. Målet är att växa och bli en tydligare spelare på den lokala it-marknaden. Med bussreklam och tidningsannonser söker man nu ny personal.

Det är morgonrusning på Vasaplan i Umeå och lokalbussarna brummar förbi i rask takt. Sara Winqvist, ny konsultchef på
CGI, kryssar mellan bussarna för att inspektera hur företagets reklam på bussidorna ter sig. Nöjd läser hon på skyltarna ”CGI växer i Umeå. Vi behöver dig!”. Kampanjen är igång, nu ska CGI bryta ny mark i Umeå och Örnsköldsvik.

Lokal stolthet

– Vi tror på att känna en lokal stolthet. Vi vill närma oss våra kunder. Trots att vi är Sveriges största it-tjänsteleverantör så är vi relativt okända för Umeåborna. Detta kommer vi nu att ändra på, utbrister Sara Winqvist, samtidigt som hon med blicken följer en av bussarna som lämnar Vasaplan.

Det var för precis ett år sedan som kanadensiska CGI köpte it-bolaget Logica. Då hade det bara gått några år sedan Logica i sin tur förvärvat WM-data. Så frågetecknen fanns där inför vad som nu skulle ske med bolaget. Men efter ett år har den nya organisationen nu börjat sätta sig. Det har blivit ett riktigt lyft, menar Sara Winqvist. 

– Nu kan vi investera i marknadsföring och rekrytering på ett helt annat sätt än tidigare. Det öppnar dörrar till att få nya kunder och fler uppdrag hos befintliga kunder. Jag har bara positiva saker att säga om sammanslagningen, utbrister hon.

Sara Winqvist, CGI
Sara Winqvist är mycket nöjd över att CGI flyttar fram sina positioner i Umeå och Örnsköldsvik, bland annat med bussreklam om att företaget söker mer personal.

 

Närheten till kund

Sara menar att nya ägaren CGI värnar om en kultur där närheten till kund är mycket viktig. Riktlinjerna är tydliga. Varje kontor ska verka i den ort de befinner sig i. För Umeåkontoret har det inneburit helt nya möjligheter och  är också i linje med vad medarbetarna själva vill, menar Sara Winqvist.

– Det är viktigt att få känna en lokal stolthet, förklarar hon.

Kanadensiska CGIs köp av Logica innebär att företaget med ens växte till 72 000 anställda i 40 länder med 400 kontor runt om i världen. I Sverige finns 30 kontor med ett 60-tal medarbetare i Umeå.

Globalt och lokalt

Sara Winqvist tycker det är spännande att ingå i ett globalt stort bolag samtidigt som man tydligt vill finnas på en lokal marknad.

– Även om vi vill vara lokala behåller vi det intressanta och kittlande med det globala. På Umeåkontoret har vi bland annat en leverans där delar av teamet sitter i Umeå medan andra delar befinner sig i Stockholm, England, Nederländerna och Indien, berättar Sara.

– Vi utvecklar och förvaltar två interna verktyg som används tillsammans med externa kunder. Verktygen har tusentals användare runt om i världen och periodvis har vi medarbetare från andra länder hos oss på kontoret. Just nu har vi till exempel en av våra arkitekter, Nick Piper, här från England, säger Sara Winvist, medan en ny buss med CGI-reklam rullar förbi.

Men längre kan hon inte stanna. I ett hotell strax invid Vasaplan väntar ledningsgruppen för CGI i Umeå och Örnsköldsvik i ett konferensrum. Nya uppföljande mål ska sättas för verksamheten, allt medan bussarna brummar förbi med kampanjen som ska göra CGI känt för fler i staden.

FAKTA:
Några exempel på tjänster som CGI i Umeå och Örnsköldsvik söker just nu är
konsultchef,
Microsoft Platform consultingprojektledare,
lösningsarkitekt/systemarkitekt,
testledare och testare,
Microsoftutvecklare,
industrikonsulter,
Linuxutvecklare Python/Java.

Text och foto: Mikael Hansson