Lokaltidning växer på nätet

I 110 år har Västerbottens Kuriren levererat nyheter till västerbottningarna.
Men papperstidningen förlorar konstant läsare, medan nättidningen ökar stadigt. Över 800 000 nätbesökare i veckan talar sitt tydliga språk.

¬– Vi måste ständigt hitta nya vägar till läsarna, när allt färre läser papperstidningen, berättar Ingvar Näslund, publisher på Västerbottens Kuriren. Särskilt går tidningsläsandet ned bland unga, endast fyra av tio har en morgontidning i hemmet i dag enligt aktuell internetstatistik, men nästan alla har tillgång till nätet.

Därför är det naturligt att VK försöker locka nya läsare med intressanta och nära nyheter på nätet. De har nyligen tagit ett steg närmare läsarna på stadsdelsnivå och till mindre orter i Umeås närhet, som Sävar, Holmsund, Obbola och Hörnefors.

– Umeå växer snabbt. Vi vill vara ett företag som bryr sig, därför går vi även ned på stadsdelnivå för att möta våra läsare. Vi vill finnas där människorna finns och erbjuda dem attraktivt material  där de även själva kan vara delaktiga.

Lokaljournalistik på nätet

När lokalredaktionerna i länet drogs ned till ett minimum för några år sedan befarade många att bevakningen i inlandet skulle försvinna. Men numera har varje kommun en egen sajt på vk.se och de är hyfsat livaktiga.

– Kommunsajterna har i dag 20 procent av all webbtrafik. Men den del på nätet som ökar mest är vår bloggsajt. Den utgör tio procent av vår trafik och ökar hela tiden, särskilt politikerbloggarna. Förra valet fick vi övertala politikerna att börja blogga nu kommer de självmant. Så länge de inte begår publistiska övertramp så bryr vi inte oss om vad de skriver. En bra debatt gagnar alla, tycker vi.

Många läsarkommentarer

VK:s närvaro på nätet har också ökat läsarkontakterna och nyhetstipsen. 

– Under fjolåret hade vi omkring 150 000 artikelkommentarer på nätet. Av dessa rensas cirka tio procent bort för att de inte följer vår publistiska policy, men jag har en känsla av att kommentarerna har blivit allt mer resonerande och klokare över tid. De tillför numera något till debatten än att bara vara en allmän soptunna.

Inom kort ska VK lansera en mobilapplikation för iPhoneägare och de sneglar även på att kanske starta en egen TV-kanal. Mediehuset Västerbottens Kuriren vill vara med där det händer. 

– I genomsnitt tittar människor 2,5 timmar per dag på TV. Det vore inte helt fel att få ta del av den mediekakan. Det är en dyr satsning så inget är bestämt ännu. Tidningarna Östgöta Correspondenten och Norrländska Socialdemokraten, Norrbottens-Kuriren samt Piteå-tidningen har i dag egna tv-kanaler som sänder lokala program dygnet runt. Vi är intresserade av att göra något liknande.

Läsplattor och geo-taggning

Även de nya digitala läsplattorna som till exempel Apples nyligen lanserade iPad är intressanta för VK.
– Framförallt är läsplattorna intressanta för att kunna erbjuda hela vår tidningsprodukt på nätet. Inte minst för att få ned kostnaderna för distributionen. Det kommer att ta tid, men VK vill gärna hålla sig à jour med den tekniken också.

Bloggarna på VK:s sajt erbjuds i dag att geo-tagga sina inlägg, det vill säga geografiskt märka ut ett inläggs position på en karta.

– Vi har som mål att på sikt geo-tagga allt som produceras för VK, bloggar, artikelkommentarer, lunchguider, bilder och artiklar. Det innebär att det till slut kommer att finnas en massa värdefull information knuten till en viss plats som i slutändan kommer ge VK:s läsare ett mervärde. Vem vet, det kan komma att visa sig vara det smartaste som VK någonsin har gjort, säger Näslund och skrattar.

Kommer VK att finnas kvar om 110 år?

– Det är klart. Om Google bevakar det som sker i världen så kommer VK att fortsätta att bevaka det som händer i Umeå. Vi har ett ärligt engagemang att vara närvarande, vilket inte Google har. De är kommersiellt drivna, vi vill istället att Västerbotten ska må gott och ha en positiv utveckling, avslutar Ingvar Näslund.

Text: Ingela Hjulfors Berg Foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 23 april, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

23 april, 2010